Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

Βουλή: Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το Εθνικό Κτηματολόγιο

 Ψηφίστηκε, κατά πλειοψηφία, το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) για το Εθνικό Κτηματολόγιο, επί της αρχής του και ομόφωνα, σήμερα, επί των άρθρων και των τροπολογιών.
Η ομόφωνη ψήφιση επιτεύχθηκε καθώς, νωρίτερα, αποχώρησαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης (επειδή δεν συζητήθηκε η τροπολογία για την ΕΡΤ), ενώ η Χρυσή Αυγή απουσίαζε, κατά τη διαδικασία ψήφισης του νομοσχεδίου στα άρθρα. 
 
Το νομοσχέδιο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατάργηση του Οργανισμού Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (ΟΚΧΕ) και μεταφορά των αρμοδιοτήτων στο Εθνικό Κτηματολόγιο ΑΕ, που μετονομάζεται σε Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση ΑΕ.
 
Ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο λύνονται προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες με θέματα γης. Πρόσθεσε, επίσης, ότι το νομοσχέδιο αντανακλά στη γενικότερη προσπάθεια της κυβέρνησης και αποτελεί τον πυρήνα ενός μεταρρυθμιστικού προγράμματος. 
 
Τη διαφωνία του με το άρθρο 2 του νομοσχεδίου για τους προϊστάμενους των Κτηματολογικών Γραφείων, εξέφρασε ο πρώην πρόεδρος της Βουλής, Απόστολος Κακλαμάνης και τάχθηκε κατά.

Νέες τροποποιήσεις στο Νέο νόμο των αυθαιρέτων

Με τροποποιήσεις έναντι του αρχικού κειμένου που δόθηκε στη δημοσιότητα, προκειμένου να αποφευχθεί ένα νέο φιάσκο αντισυνταγματικότητας, θα κατατεθεί στη Βουλή από το υπουργείο Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ) το νέο σχέδιο νόμου για τα αυθαίρετα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές θα αφορούν μεταξύ άλλων τα ακίνητα εκτός σχεδίου με τις μεγάλες αυθαιρεσίες, τα οποία θα έχουν διαφορετική αντιμετώπιση από αυτά εντός σχεδίου. Για τα εκτός σχεδίου, λοιπόν, προκειμένου να επιτευχθεί η εξαίρεσή τους από την κατεδάφιση, εφόσον βεβαίως οι ιδιοκτήτες τους τα εντάξουν στο νέο νόμο, θα χρειασθεί να προσκομίσουν διαφορετικά δικαιολογητικά.
Πρόθεση του ΥΠΕΚΑ είναι η «τακτοποίηση» των εκτός σχεδίου ακινήτων με μεγάλες παραβάσεις να συνδεθεί με τον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό. Όπως είναι γνωστό εκκρεμεί η ανακοίνωση παρεμβάσεων στο χωροταξικό και πολεοδομικό πλαίσιο.
Επίσης, για τα προ του 1975 αυθαίρετα κτίσματα, ενώ η αρχική πρόταση αφορούσε όλα και όριζε πως είναι δυνατό να εξαιρεθούν οριστικά από την κατεδάφιση καταβάλλοντας το παράβολο των 500 ευρώ, με το τελικό κείμενο προς ψήφιση σε αυτή τη διάταξη θα μπορούν να υπαχθούν μόνο οι αυθαίρετες κατοικίες. Για άλλα μεγάλα ακίνητα, ξενοδοχεία, εργοστάσια κλ.π. προ του 1975 θα προστεθούν άλλες διατάξεις.
Από την αρχή που έγινε γνωστό, μέσω πληροφοριών, ότι ο 4014 κρίνεται από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ως αντισυνταγματικός η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ έσπευσε να διευκρινίσει ότι οι δικαστικές αποφάσεις είναι απολύτως σεβαστές και ότι το νέο σχέδιο νόμου κινείται στο πλαίσιο της νομολογίας του ΣτΕ. Βεβαίως, το ίδιο έλεγαν και οι συντάκτες του 4014, ακόμα και όταν νομικοί τους επεσήμαιναν ότι δεν θα περάσει από το ανώτατο δικαστήριο…
Οι πολίτες που έχουν κάνει χρήση των διατάξεων του 4014/2011 θα μπορούν να ενταχθούν στις διατάξεις του νέου νόμου, χωρίς να αδικηθούν όσον αφορά τα πρόστιμα που έχουν ήδη καταβάλει. Με ενδιαφέρον αναμένεται, στο μεταξύ, αν στις τελικές ρυθμίσεις που θα προωθηθούν θα μείνουν ως έχουν οι διατάξεις οι οποίες αναφέρονται στις «αυθαίρετες μικρές παραβάσεις».
Πρόκειται για την κατηγορία 3, η οποία εξαιρείται οριστικά της κατεδάφισης με την καταβολή παραβόλου ποσού 500 ευρώ και χωρίς την καταβολή ειδικού προστίμου. Αφορά ακίνητα με παραβάσεις, μεταξύ άλλων, όπως:
  • Τοποθέτηση δομικών στοιχείων σε ακάλυπτο χώρο όπως φούρνοι, διακοσμητικοί κρουνοί και άλλα διακοσμητικά στοιχεία.
  • Μείωση του ποσοστού της υποχρεωτικής φύτευσης του ακάλυπτου χώρου του οικοπέδου έως 5%.
  • Προσθήκη μόνωσης εξωτερικά στις όψεις. Αλλαγή των διαστάσεων των εξωστών που προκαλεί υπέρβαση της επιφάνειας τους έως 10%.
  • Αλλαγή έως 10% των διαστάσεων των ανοιγμάτων και μετατόπιση αυτών έως 2μ.
  • Κατασκευή πέργολας.
  • Φύτευση υποχρεωτικής υπαίθριας θέσης στάθμευσης.
  • Δεξαμενές αποχέτευσης στεγανές ή απορροφητικές.
  • Αντλητικές εγκαταστάσεις και κτίσματα με μέγιστες διαστάσεις 2,5 Χ 2,5 και ύψους έως 2,50 μ.
  • Εργασίες διαμόρφωσης εδάφους ύψους έως 1,00 μ.
  • Υπέρβαση περιτοίχισης ύψους έως 1,00 μ.
  • Υπέρβαση νόμιμου ύψους καμινάδας έως 1,50 μ.
  • Αποθήκη μέγιστης επιφάνειας 15 τ.μ. και ύψους έως 2,50 μ.
  • Υπέρβαση ύψους των επαγγελματικών, βιομηχανικών, βιοτεχνικών και αγροτικών αποθηκών έως 20% του ύψους που προβλέπεται στη σχετική οικοδομική άδεια.
  • Αλλαγές στις εξωτερικές διαστάσεις του περιγράμματος του κτηρίου ή της αυτοτελούς ιδιοκτησίας έως 5% και εφόσον δεν μεταβάλλεται η επιφάνεια άνω του ποσοστού 2%.
  • Παραβάσεις του Κτηριοδομικού Κανονισμού.
  • Πρόχειρες, προσωρινές, κινητές, κατασκευές από πανί ή νάιλον που χρησιμοποιούνται για την προσωρινή αποθήκευση υλικών και προϊόντων εμπορίου σε βιομηχανικά, βιοτεχνικά κτήρια με νόμιμη άδεια.
  • Για την υπαγωγή ακινήτων με τις προαναφερόμενες παραβάσεις υποβάλλεται αίτηση και υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη καθώς και τεχνική έκθεση μηχανικού.
Πηγή: naftemporiki.gr

Παρασκευή 14 Ιουνίου 2013

Μειώσεις προστίμων αυθαιρέτων σε ειδικές ομάδες πληθυσμού

Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει μία οικογένεια που περιλαμβάνει στους κόλπους της ένα άτομο με μεγάλο βαθμό αναπηρίας. Οι δυσκολίες πολλαπλασιάζονται και επιδεινώνονται μέσα στην δίνη της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που μαστίζει την χώρα μας, και πλήττει όλους ανεξαιρέτως, χωρίς καμία διάκριση.
Αυτό το γεγονός κάνει περισσότερο ευπρόσδεκτες τις ρυθμίσεις εκείνες της διοίκησης, που επιχειρούν να ελαφρύνουν τις ειδικές ομάδες πληθυσμού που λόγω της κατάστασης τους επιβαρύνονται περισσότερο και σκληρότερα, από όλους τους υπολοίπους.
Στο νέο νομοσχέδιο για την τακτοποίηση αυθαιρέτων διορθώνεται η διάταξη της ελάφρυνσης για τους  ΑΜΕΑ με αναπηρία > 80%, στην καταβολή του ενιαίου ειδικού προστίμου, η οποία αφορούσε μόνο τους κινητικά αναπήρους και τους τυφλούς.
Τώρα η έκπτωση 85% στο ποσόν του προστίμου για την νομιμοποίηση αυθαιρέτου, επεκτείνεται σε οποιαδήποτε μορφή αναπηρίας (πχ Μεταμόσχευση νεφρού ή καρδιάς), εφόσον πιστοποιείται με βεβαίωση/ γνωμάτευση από δημόσια αρχή, και για ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω.
Η έκπτωση προστίμου ισχύει ακόμη και αν το ακίνητο ανήκει σε πρόσωπα που επιβαρύνονται φορολογικά από άτομα με τις παραπάνω ιδιότητες.
Η ευεργετική διάταξη του άρθρου 17 του υπό ψήφιση νομοσχεδίου, διατηρεί και την προηγούμενη πρόβλεψη για περιπτώσεις ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ) με αναπηρία > 67%, καθώς και προσώπων που επιβαρύνονται φορολογικά από αυτούς, με τον περιορισμό του χαμηλού εισοδήματος (8000 ατομικό εισόδημα ή 12000 οικογενειακό εισόδημα), και μόνο για την κύρια και μοναδική τους κατοικία. Παράλληλα αυξάνει την έκπτωση από 50% στο 80% του ποσού του ενιαίου ειδικού προστίμου.
Οι σημαντικές αυτές ελαφρύνσεις στα περισσότερα αυθαίρετα συρρικνώνουν το πρόστιμο στο ύψος του παραβόλου υπαγωγής και βοηθούν στην εξασφάλιση της νομιμότητας που είναι πλέον απαραίτητη για όλα τα ακίνητα.







Τρίτη 11 Ιουνίου 2013

Πως δεν θα κατεδαφιστούν όλα τα αυθαίρετα προ του ’75 με 500 Ευρώ

Να αποφύγει τον «σκόπελο» του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) προσπαθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος, και γι’ αυτό οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες «γράφουν και σβήνουν» το νέο σχέδιο νόμου για τα αυθαίρετα.
Μόνο βέβαιο θεωρείται το ότι εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση όσες κατοικίες κατασκευάστηκαν πριν από το 1975.
Η διάταξη αυτή, όμως, αναμένεται να ισχύει μόνο για τα σπίτια και όχι για εργοστάσια, ξενοδοχεία και άλλα αντίστοιχα κτίσματα μεγάλων διαστάσεων, τα οποία κατασκευάστηκαν επίσης πριν από το 1975, καθώς γι’ αυτά θα πρέπει, εκτός από το παράβολο των 500 ευρώ, να καταβληθεί και ένα είδος προστίμου που θα εξειδικεύεται στις επιμέρους διατάξεις του νόμου.
Σε κάθε περίπτωση, αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΥΠΕΚΑ επιδιώκουν να έχουν έτοιμες όλες τις διατάξεις του σχεδίου νόμου τις επόμενες ημέρες, προκειμένου να κατατεθεί στη Βουλή το συντομότερο δυνατό.
Το «αγκάθι» είναι η υπαγωγή στη νέα ρύθμιση των μεγάλων αυθαιρέτων, όσων βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως, καθώς και εκείνων που έχουν κατασκευαστεί σε ημερομηνίες μετά το 1975 και, ακόμα χειρότερα, μετά το 1983, όταν ίσχυε ο νόμος Τρίτση, ο πρώτος νόμος για την αυθαίρετη δόμηση. Για τις παραπάνω «ειδικές» κατηγορίες αυθαιρέτων, ο νέος νόμος θα δίνει ειδικές κατευθύνσεις τακτοποίησής τους, αλλά είναι πιθανό να μην υπάρχει η δυνατότητα πλήρους νομιμοποίησης.
Ο λόγος είναι ότι το ΣτΕ καραδοκεί και, όπως έκρινε αντισυνταγματική την προηγούμενη ρύθμιση, γνωστή και ως νόμο Παπακωνσταντίνου, έτσι θα μπορεί στο μέλλον να κάνει κάτι ανάλογο και με την καινούργια ρύθμιση. Γι’ αυτό και η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ έχει δώσει σαφείς εντολές, ώστε να είναι όσο γίνεται πιο ξεκάθαρο στον νέο νόμο ότι θα ξεπεραστεί ο… κίνδυνος του ΣτΕ.
Ειδικά για τα αυθαίρετα που βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως, η τακτοποίησή τους είναι πιθανό να συνδεθεί με τον ευρύτερο χωροταξικό σχεδιασμό. Αυτό σημαίνει ότι αναμένεται επιτάχυνση τα επόμενα χρόνια στις εντάξεις περιοχών στο σχέδιο πόλης. Με τον τρόπο αυτόν, εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεραστεί η νομολογία του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, με την οποία ως τώρα τέτοιας μορφής ακίνητα, που παραμένουν εκτός σχεδίου και χτίστηκαν μετά το 1983, απαγορεύεται να εξαιρεθούν από τυχόν κατεδάφιση.
Η καταβολή του παραβόλου των 500 ευρώ, συν το ειδικό πρόστιμο, αναμένεται να εφαρμοστεί και για αυθαίρετα με μικροπαραβάσεις ή με μεσαίου μεγέθους αυθαιρεσίες. Με τον τρόπο αυτόν, επιτυγχάνεται η οριστική εξαίρεσή τους από την κατεδάφιση, πάντα υπό την προϋπόθεση ότι η σχετική διάταξη θα λάβει και την έγκριση του ΣτΕ. Η κατηγοριοποίηση των αυθαιρέτων αποσκοπεί σε αυτό ακριβώς: είτε να εγκριθεί στο σύνολό του ο νέος νόμος είτε να γλιτώσουν την αντισυνταγματικότητα τα περισσότερα μέρη του.


Αποχαρακτηρισμό δασικών εκτάσεων προωθεί το ΥΠΕΚΑ

Την οριστικοποίηση του αποχαρακτηρισμού δασών και δασικών εκτάσεων, που έγιναν προ του 1975, συχνά με αποφάσεις επί χούντας, προωθεί με ρύθμιση το υπουργείο Περιβάλλοντος.
 Η ρύθμιση έχει εφαρμογή σε περιπτώσεις όπως το Πόρτο Καρράς στη Χαλκιδική, ωστόσο το υπουργείο αρνείται κατηγορηματικά τη σύνδεση. Η ρύθμιση έχει συμπεριληφθεί σε σχέδιο νόμου περί Εθνικού Κτηματολογίου, που βρίσκεται στη Βουλή. Οπως αναφέρει, "εκτάσεις που έχουν απολέσει τον δασικό τους χαρακτήρα πριν από τις 11.6.1975 (σ.σ. ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου Συντάγματος) λόγω επεμβάσεων που έλαβαν χώρα με βάση σχετική διοικητική πράξη, η οποία καλύπτεται από το τεκμήριο νομιμότητας, δεν χαρακτηρίζονται δάση και δασικές εκτάσεις και δεν κηρύσσονται αναδασωτέες. Για τις εκτάσεις αυτές, για τις οποίες έχει εκδοθεί νομίμως οικοδομική άδεια, η οποία δεν έχει ανακληθεί ή ακυρωθεί, για την έκδοση νέας άδειας προσθήκης δεν απαιτείται η χορήγηση βεβαίωσης από το δασαρχείο (...)".

Η ρύθμιση δείχνει να εξυπηρετεί ιδιαίτερα την περίπτωση του Πόρτο Καρράς, που τα τελευταία χρόνια επιδιώκει να χρησιμοποιήσει δασική έκταση 17.630 στρεμμάτων, η οποία βρίσκεται στα όρια της ιδιοκτησίας της (αποκορύφωση της υπόθεσης ήταν το 2004 η τροπολογία Πάχτα, που οδήγησε τον τότε βουλευτή και σήμερα δήμαρχο Αριστοτέλη εκτός ΠΑΣΟΚ). Το 2010 εκδόθηκε οικοδομική άδεια για την ανέγερση 516 τουριστικών κατοικιών (μέρος των οποίων στην επίμαχη έκταση), η οποία όμως ανακλήθηκε τρεις φορές καθώς δεν είχε προηγηθεί άδεια δασαρχείου και αρχαιολογίας. Μάλιστα, ο τότε νομάρχης Χαλκιδικής (πλέον δήμαρχος Πολυγύρου Χαλκιδικής) είχε στείλει έγγραφο στη Διεύθυνση Δασών Χαλκιδικής, ζητώντας ουσιαστικά όσα προτείνει η σημερινή ρύθμιση του ΥΠΕΚΑ («Κ», 21.11.10).


Η "Κ" απευθύνθηκε στο ΥΠΕΚΑ, ζητώντας να τοποθετηθεί επί της επίμαχης τροπολογίας. Συνεργάτες του αναπληρωτή υπουργού κ. Στ. Καλαφάτη απορρίπτουν κατηγορηματικά τη σύνδεση της ρύθμισης με την υπόθεση του Πόρτο Καρράς. Υποστηρίζουν ότι πρόκειται για εφαρμογή της απόφασης 1285/2009 του Συμβουλίου της Επικρατείας και θα έχει εφαρμογή σε ευρύ πεδίο περιπτώσεων, που αδειοδοτήθηκαν ακόμα και προ της δικτατορίας. Ομως, η απόφαση του ΣτΕ αναφέρεται σε περιπτώσεις όπου έχουν δημιουργηθεί τετελεσμένα (λ.χ. ανέγερση κτιρίου) και όχι λ.χ. σε αποψίλωση δάσους, που αναστρέφεται. Σημειώνεται ότι ανάλογη ρύθμιση είχε συμπεριληφθεί στον ν.4061/12 για εκτάσεις που αποψιλώθηκαν για να καλλιεργηθούν.


Πηγή: www.kathimerini.gr

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2013

Το e-χρηματιστήριο της κτηματαγοράς

Οι ρυθμίσεις του ΥΠΕΚΑ για την «τράπεζα γης» δημιουργούν ένα ηλεκτρονικό σύστημα που θα υπολογίζει με αυτόματο τρόπο την αξία των οικοπέδων των οικοδομικών συνεταιρισμών και θα επιτρέπει την ανταλλαγή τους με καθαρές εκτάσεις, καθώς και τη μεταφορά συντελεστή δόμησης.
Με μαθηματικό τύπο και αυτόματο τρόπο, μέσω ηλεκτρονικού συστήματος, θα γίνεται ο υπολογισμός της αξίας των οικοπέδων, που θα ανταλλάσσουν οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί και οι εταιρείες ιδιωτικής πολεοδόμησης με δημόσιες εκτάσεις, στο πλαίσιο της λειτουργίας της «τράπεζας γης». Ο νέος θεσμός, που καθιερώνει το υπουργείο Περιβάλλοντος από το ερχόμενο φθινόπωρο, θα δώσει τη δυνατότητα σε εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες οικοδομικών συνεταιρισμών, που έχουν τίτλους ιδιοκτησίας, μέσω της ανταλλαγής οικοπέδων να αποκτήσουν δυνατότητα δόμησης σε νέες καθαρές μη δασικές εκτάσεις. Ταυτοχρόνως, επίσης μέσω της «τράπεζας γης», με τη μέθοδο της μεταφοράς συντελεστή δόμησης θα μπορούν να αποζημιώνονται και απλοί ιδιώτες για πολεοδομικά δικαιώματα που παραχωρούν από διατηρητέα κτήρια, ρυμοτομούμενα οικόπεδα, αλλά και για την απόσυρση παλαιών ακινήτων, προκειμένου να γίνονται αστικές αναπλάσεις, σε πυκνοδομημένες και υποβαθμισμένες περιοχές.
Ρυθμίσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας.», οι βασικές ρυθμίσεις, που θα περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ «για τη χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση», με το οποίο θα δημιουργηθεί ο θεσμός της «τράπεζας γης», είναι:
1-  Η «τράπεζας γης» θα είναι «ένας σύγχρονος θεσμός “αγοράς δικαιωμάτων γης”, μέσω του οποίου θα μπορεί ένας οικοδομικός συνεταιρισμός ή ένας φορέας ιδιωτικής πολεοδόμησης να μεταφέρει συντελεστή δόμησης σε άλλη περιοχή». Η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΚΑ θα λειτουργήσει ως «one stop shop» για οικοδομικούς συνεταιρισμούς και ιδιωτική πολεοδόμηση, με μέγιστη προθεσμία έγκρισης τους 6 μήνες, ενώ όλες οι σχετικές διαδικασίες (τράπεζα γης, one stop shop) θα γίνονται ηλεκτρονικά, προκειμένου να επιτευχθεί ταχύτητα, διαφάνεια και λογοδοσία.
Η αποκλειστική ευθύνη λειτουργίας της «τράπεζας γης» θα ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο, χωρίς δυνατότητα συναλλαγής μεταξύ ιδιωτών. Επίσης θα δοθεί η δυνατότητα στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς να δημιουργήσουν εταιρείες ανάπτυξης, με τη συμμετοχή επενδυτών, ώστε να βρεθούν οι αναγκαίοι πόροι για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής και την κατασκευή κοινόχρηστων χώρων. Το ΥΠΕΚΑ «προτίθεται να λύσει τα προβλήματα για όσους συνεταιρισμούς βρίσκονται σε ιδιωτικές δασικές εκτάσεις και όσους είχαν προβλήματα χωροθέτησης, με στόχο να “ξεμπλοκάρουν” όσο το δυνατό περισσότεροι οικοδομικοί συνεταιρισμοί, ώστε να υπάρξει προσέλκυση κεφαλαίων στην ιδιωτική πολεοδόμηση».
2-  Οι φορείς ιδιωτικής πολεοδόμησης, που θα αναλάβουν να υλοποιήσουν τα οικιστικά προγράμματα των οικοδομικών συνεταιρισμών στις νέες καθαρές εκτάσεις, θα ονομάζονται «εταιρείες ανάπτυξης». Θα έχουν τη μορφή ανώνυμης εταιρείας και σκοπός τους θα είναι η ανάπτυξη της έκτασης και η διοίκηση και διαχείρισή της. Για τη σύσταση «εταιρείας ανάπτυξης» θα υπάρχει περιορισμός ότι το μετοχικό της κεφάλαιο δεν θα μπορεί να είναι κατώτερο του 50% του εγκεκριμένου προϋπολογισμού των έργων υποδομής της ζώνης παρέμβασης. Στο μετοχικό κεφάλαιο της «εταιρείας ανάπτυξης» θα μπορεί να μετέχουν: 1) Φυσικά ή νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα (όπως οριοθετείται με το νόμο 2190/1994). 2) Συνεταιρισμοί. 3) Νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα ή κοινοπραξίες αυτών, αυτοτελώς ή ως μέλη ενώσεών τους. 4) Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού, ή και σύνδεσμοί τους. 5) Δημοτικές και περιφερειακές επιχειρήσεις και κοινοπραξίες τους. 6) Το ελληνικό Δημόσιο και τα επιμελητήρια (ως ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ). Σε κάθε περίπτωση, στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας αυτής μπορούν να μετέχουν και κύριοι ιδιοκτησιών γης της προτεινόμενης έκτασης.
3-  Η διαδικασία ανταλλαγής οικοπέδων και μεταφοράς συντελεστή δόμησης μέσω της «τράπεζας γης» θα γίνεται με προκαθορισμένους κανόνες. Μέσω της ηλεκτρονικής διαδικασίας θα γίνεται έλεγχος και έγκριση όλων των στοιχείων. Η διαδικασία σχεδιασμού και πολεοδόμησης θα συνδέεται με τις βάσεις του Εθνικού Κτηματολογίου. Οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί των οποίων τα ακίνητα βρίσκονται σε ιδιωτικές δασικές εκτάσεις θα μπορούν να μεταφέρουν το συντελεστή δόμησής τους σε ειδικά ακίνητα υποδοχής συντελεστή δόμησης, σε ορισμένες και νομοθετημένες ζώνες υποδοχής συντελεστή δόμησης στην ίδια περιφέρεια ή και εκτός αυτής. Ο μαθηματικός τύπος για τον υπολογισμό των αξιών των ακινήτων που θα γίνεται ανταλλαγή τους θα λειτουργεί ηλεκτρονικά και αυτόματα με βάση την αξία του μεταφερόμενου συντελεστή δόμησης, την επιφάνεια του ακινήτου, ο οποίος βαρύνεται με μεταφορά, την αξία της γης ανά τετραγωνικό μέτρο του ακινήτου, σύμφωνα με τους πίνακες του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας του ακινήτου κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και άλλους δευτερεύοντες ειδικούς συντελεστές.
4-  Η ιδιωτική πολεοδόμηση για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς θα γίνεται με ενιαίες ηλεκτρονικές διαδικασίες εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων (δασαρχείο, αρχαιολογικές υπηρεσίες, οριοθετήσεις ρεμάτων, Εθνικό Κτηματολόγιο). Σε ειδικές περιπτώσεις μεγάλων εκτάσεων που έχουν ανακύψει ιδιαίτερα ζητήματα ιδιοκτησιακού καθεστώτος και αμφισβήτησης του χαρακτήρα της έκτασης, έπειτα από εισήγηση του αρμοδίου οργάνου θα προβλέπεται ταχεία διαδικασία κτηματογράφησης και κύρωσης του δασικού χάρτη, με απόφαση υπουργού, μέσω της Κτηματολόγιο Α.Ε. Επίσης, από τις αρχικές αιτήσεις που θα γίνονται σε προκαθορισμένες ηλεκτρονικές φόρμες για τη συμπλήρωση όλων των αναγκαίων στοιχείων θα ισχύουν αποκλειστικές προθεσμίες εγκρίσεων, ώστε να μη σημειώνονται καθυστερήσεις.
5- Μέσω της «τράπεζας γης», που θα λειτουργήσει, θα δοθεί λύση και για περισσότερους από 50.000 ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι κατέχουν ανενεργούς τίτλους συνολικής επιφάνειας 244.000 τετραγωνικών μέτρων από διατηρητέα κτήρια και 184.000 τετραγωνικών μέτρων από ρυμοτομούμενα οικόπεδα. Πρόκειται για εκκρεμότητα που υπάρχει πάνω από δέκα χρόνια, όταν ο θεσμός της μεταφοράς συντελεστή δόμησης στις αρχές της δεκαετίας του 2000 κατέπεσε ως αντισυνταγματικός με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που ζήτησε για την εφαρμογή του να υπάρχουν εγκεκριμένες ζώνες υποδοχής του συντελεστή και όχι συνθήκες ανεξέλεγκτης τσιμεντοποίησης. Εκτοτε οι χιλιάδες ιδιοκτήτες που είχαν εφαρμόσει το νόμο της πολιτείας έμειναν με ανενεργούς τίτλους δικαιωμάτων υπολειπόμενου συντελεστή δόμησης, χωρίς να μπορούν να τα υλοποιήσουν.