Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

Αυθαίρετα: Παρέμβαση Κουράκη για ευνοϊκές ρυθμίσεις για τρίτεκνους, πολύτεκνους και μονογονεϊκές οικογένειες

Ο δήμαρχος Ηρακλείου ζητά από το Υ.ΠΕ.Κ.Α να ενταχθεί στις ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα το σύνολο των τριτέκνων-πολυτέκνων και μονογονεϊκών οικογενειών.
Με επιστολή του προς το γενικό γραμματέα Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Σωκράτη Αλεξιάδη, η οποία κοινοποιείται και στον ίδιο τον υπουργό κ. Γιάννη Μανιάτη, ζητά να συμπεριληφθεί στις ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα το σύνολο των τριτέκνων-πολυτέκνων και μονογονεϊκών οικογενειών.
Ολόκληρη η επιστολή του δημάρχου Ηρακλείου στο συνοδευτικό e-mail:
«Με το Νόμο 4178/8-8/2013 για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων προβλέπονται ορισμένες ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους πολύτεκνους και τους τρίτεκνους, σε αναγνώριση προφανώς των αυξημένων δυσχερειών που οι δύο αυτές κατηγορίες πολιτών αντιμετωπίζουν με τη σημερινή κρίση.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται, σύμφωνα με τον παραπάνω Νόμο, για μεν τους πολυτέκνους η καταβολή μόνο του 20% του προβλεπόμενου προστίμου, ενώ για τους τρίτεκνους το 30% (Άρθρο 17, παρ. 5).
Ενώ όμως η διάταξη αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική και θα διευκόλυνε σε μεγάλο βαθμό τις κατηγορίες αυτές των συμπολιτών μας, ακολούθησε η εγκύκλιός σας με αρ. 3 της 1/10/2013 (Αρ. Πρωτ. 54373), που καταργεί στην πράξη την πρόβλεψη αυτή του Νόμου, αφού θέτει ως προϋπόθεση την ύπαρξη προστατευόμενων μελών για τις κατηγορίες αυτές των πολιτών σήμερα (άρθρο 17, εδ. 52, παρ. 5 και 6).
Με δεδομένο ότι η οικοδομική δραστηριότητα και η έξαρση της αυθαίρετης δόμησης, είχε παρατηρηθεί τις δεκαετίες του ’80 και του ’90, οι συμπολίτες μας, πολύτεκνοι-τρίτεκνοι, που στο συγκεκριμένο χρόνο είχαν προστατευόμενα ανήλικα τέκνα, δεν έχουν σήμερα, αφού αυτά έχουν ενηλικιωθεί.
Πρέπει λοιπόν να τροποποιηθεί η εγκύκλιος και να συμπεριλαμβάνει στη ρύθμιση όλους τους πολύτεκνους-τρίτεκνους και τις μονογονεϊκές οικογένειες, χωρίς εξαιρέσεις.
Πολύ περισσότερο που, σε αρκετές περιπτώσεις, τα ανήλικα πλέον τέκνα αυτών των οικογενειών εξακολουθούν να παραμένουν στην πατρική κατοικία, λόγω οικονομικής αδυναμίας να διατηρήσουν δική τους.
Θεωρούμε συνεπώς, κύριε γενικέ, ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση που προβλέπεται στην παραπάνω εγκύκλιό σας είναι ελλιπής, αφού αποκλείει από τη ρύθμιση του νόμου τη συντριπτική πλειοψηφία των πολυτέκνων και τριτέκνων λόγω της προϋπόθεσης που θέτει.
Προτείνεται, λοιπόν, να συμπεριληφθούν στην παραπάνω ρύθμιση όλοι οι πολύτεκνοι-τρίτεκνοι και οι μονογονεϊκές οικογένειες, όπως προβλέπεται στο Νόμο».
Πηγή:neakriti.gr

Παράταση προθεσμίας έκδοσης διοικητικών πράξεων οικοδομικών αδειών

ΘΕΜΑ: ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΙΣ Υ∆ΟΜ

Σύµφωνα µε σχετική νοµοθετική ρύθµιση που προωθείται στη βουλή προς ψήφιση
προβλέπεται ότι :
Α) παρατείνεται η προθεσµία έκδοσης διοικητικών πράξεων αδειών εκτέλεσης
οικοδοµικών εργασιών (οικοδοµικές άδειες)οι οποίες υποβλήθηκαν προς της ενάρξεως
εφαρµογής του Νέου Οικοδοµικού Κανονισµού έως 08/02/2015,
Β) παρατείνεται έως 08/02/2015 η προθεσµία έκδοσης διοικητικών πράξεων αδειών
εκτέλεσης οικοδοµικών εργασιών (οικοδοµικές άδειες) που υποβλήθηκαν µε το
προϊσχύον πλαίσιο πριν την δηµοσίευση του Ν.4030/2011 κατά τα οριζόµενα στην
παρ.3 του άρθρου 45 του Ν.4030/2011.
Γ) παρατείνεται έως 08/02/2015 η προθεσµία ισχύς των αδειών που δεν είχαν λήξει
την 01.03.2011.
∆) παρατείνεται έως 08/02/2015 η ισχύς των αδειών επισκευής κτισµάτων σε
σεισµόπληκτες και πυρόπληκτες περιοχές οι οποίες δεν είχαν λήξει την 1.3.2011

Εν όψει της ανωτέρω ρυθµίσεως δεν απαιτείται η επιστροφή φακέλων που αφορούν
στις ανωτέρω περιπτώσεις.


Ο Γενικός Γραµµατέας



Σωκράτης Αλεξιάδης

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013

Νομιμοποίηση με “αντιπαροχή” συντελεστή δόμησης

Tη δυνατότητα να νομιμοποιήσουν τα αυθαίρετά τους, με “αντιπαροχή” συντελεστή δόμησης από την Τράπεζα Γης που θα αγοράζουν, σε τιμή που ορίζει η Τράπεζα, θα έχουν οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων, κάνοντας χρήση των διαδικασιών που θα θεσμοθετηθούν σε προσεχές νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ.
Η μεταφορά θα γίνεται μόνο στις Ζώνες Συγκέντρωσης Δόμησης, που θα ορίζονται σε ακτίνα 10 χλμ από το κέντρο του οικισμού, ενώ από τη ρύθμιση εξαιρούνται η Αττική, ο Νομός Θεσαλονίκης και η Περιφεραική Ενότητα Ηρακλείου.
Υπενθυμίζεται ότι στον νέο νόμο για τα αυθαίρετα (Ν. 4178/2013), προβλέπεται ο θεσμός της Τράπεζας Γης (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β, Άρθρο 32), ορίζεται ο Σκοπός της Τράπεζας Γης(ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β, Άρθρο 33) καθώς και:
  • οι Πηγές προσφοράς συντελεστή δόμησης (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β, Άρθρο 34), 
  • τα Ακίνητα υποδοχής (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β, Άρθρο 35), 
  • ο Τίτλος συντελεστή δόμησης (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β, Άρθρο 36), 
  • ο Καθορισμός ζωνών συγκέντρωσης δικαιωμάτων δόμησης και ακινήτων υποδοχής συντελεστή δόμησης οικοδομικών συνεταιρισμών (ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β, Άρθρο 37).
Πηγή: buildnet.gr

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

Στο ΣτΕ, τις επόμενες ημέρες, το Προεδρικό Διάταγμα για την ταυτότητα του κτιρίου

Εντός των προσεχών ημερών εισάγεται προς επεξεργασία στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ το Προεδρικό Διάταγμα για την ταυτότητα του κτιρίου, όπου θα καταγράφονται όλα τα ακίνητα της χώρας και θα διασυνδέονται όλες οι βάσεις δεδομένων που αφορούν σε ακίνητα.
Αυτό δήλωσε μιλώντας στη Βουλή, ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης. Υπενθυμίζεται ότι με την έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος ταυτότητας κτιρίου, όλα τα κτίρια, που δεν έχουν καθόλου αυθαιρεσίες - εντός προθεσμίας 10 ετών, θα πρέπει να αποκτήσουν ηλεκτρονική ταυτότητα και να υπαχθούν στο ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου Περιβάλλοντος (ΥΠΕΚΑ). Σε αντίθετη περίπτωση, θεωρούνται αυθαίρετα και τους επιβάλλονται οι σχετικές κυρώσεις.

Παράλληλα, όσα κτίρια ενταχθούν στο νέο νόμο για τα αυθαίρετα (ή έχουν ενταχθεί στους προηγούμενους νόμους 4014/2011 και 3843/2010), οφείλουν να ολοκληρώσουν την ταυτότητα του κτιρίου σε πέντε χρόνια.

Για τα κτίρια που έχουν οικοδομική άδεια μετά την 1.3.2012 όμως , θα πρέπει να ολοκληρώσουν τη διαδικασία της ταυτότητας, αμέσως μόλις ξεκινήσει η εφαρμογή του νέου μέτρου της ταυτότητας.

Τα παραπάνω προβλέπονται στο σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την ηλεκτρονική ταυτότητα των κτιρίων που είχε δοθεί από το ΥΠΕΚΑ σε δημόσια διαβούλευση. Σημειώνεται, ότι μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης αναμενόναν η οριστικοποίησή του προκειμένου, όπως δήλωσε ο κ. Καλαφάτης, να πάει εντός των επόμενων ημερών στο ΣτΕ και, στη συνέχεια, να δημοσιευτεί σε ΦΕΚ, ώστε να υλοποιηθεί η υποδομή που είναι αναγκαία και να ξεκινήσει η υποχρεωτική εφαρμογή του

Τροπολογία – ανάσα για ιδιοκτήτες ακριβών οικοπέδων

Διέξοδο σε αρκετούς ιδιοκτήτες οικοπέδων εντός σχεδίου, ιδίως σε καλές περιοχές, δίνει η τροπολογία που ψηφίστηκε εντός της εβδομάδας και η οποία χαλαρώνει τους όρους που ίσχυαν μέχρι πρότινος, αναφορικά με τη δυνατότητα απόκτησης οικοπέδων από τις εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ). Πλέον, οι εν λόγω εταιρείες, οι οποίες, άλλωστε, συγκαταλέγονται μεταξύ των ελάχιστων θεσμικών επενδυτών στην αγορά ακινήτων σήμερα, θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν οικόπεδα χωρίς την υποχρέωση αυτά να συνοδεύονται από οικοδομική άδεια και χωρίς να πρέπει να τα αναπτύξουν εντός διετίας.
Με τον τρόπο αυτό, ανοίγει επί της ουσίας και ο δρόμος στις εταιρείες του κλάδου να επωφεληθούν από την όψιμη και επείγουσα ανάγκη χιλιάδων ιδιοκτητών οικοπέδων να τα πουλήσουν, προκειμένου να αποφύγουν την υπέρμετρη φορολόγησή τους, όπως αυτή προκύπτει από το σχέδιο νόμου για τον νέο Ενιαίο Φόρο Ακινήτων (ΕΝΦΑ). Δεδομένου ότι το φορολογικό κόστος για τα εντός σχεδίου οικόπεδα που βρίσκονται σε περιοχές «φιλέτα», όπως η Εκάλη, η Βουλιαγμένη, η Βούλα και το Παλαιό Ψυχικό, κρίνεται υπερβολικό και ελάχιστοι θα είναι σε θέση ή θα επιθυμούν να το επωμιστούν, οι ΑΕΕΑΠ αναμένεται να αποτελέσουν την πρώτη στάση των οικοπεδούχων στην προσπάθειά τους να τα ξεφορτωθούν.
Προϋπόθεση για κάτι τέτοιο θα είναι η αγοραπωλησία να γίνει μέσω νομικών προσώπων. Δηλαδή, ο ιδιοκτήτης θα πρέπει να συστήσει μια εταιρεία στην οποία να εισφέρει το οικόπεδό του και στη συνέχεια να το πουλήσει στην ΑΕΕΑΠ. Αυτό γιατί οι εταιρείες του κλάδου δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν ακίνητα από φυσικά πρόσωπα. Τα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας κίνησης είναι δεδομένα, καθώς οι ΑΕΕΑΠ απολαμβάνουν σημαντικών φορολογικών ελαφρύνσεων, καθώς φορολογούνται μόνο στην υπεραξία που αποκομίζουν από τις πωλήσεις ακινήτων τους. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που σύσσωμοι οι επαγγελματίες του κλάδου θεωρούν πως τους επόμενους μήνες, οι ΑΕΕΑΠ θα πολλαπλασιαστούν.
Επιπλέον, οι οικοπεδούχοι μπορούν, πέραν της απευθείας πώλησης, να επιλέξουν την εναλλακτική οδό που έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της τους τελευταίους μήνες. Αυτή αφορά την εισφορά του ακινήτου στην ΑΕΕΑΠ, η οποία προχωρά για τον σκοπό αυτό σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, προκειμένου να αποπληρώσει τον ιδιοκτήτη με μετοχές της. Ο τελευταίος αποκτά έτσι ένα μικρό ποσοστό στην εταιρεία και πρόσβαση στα μερίσματα που αυτή προσφέρει.
Οπως αντιλαμβάνεται κανείς, η τροπολογία αυτή συνιστά καθοριστική αλλαγή στην αγορά, την οποία ζητούσαν μετ’ επιτάσεως τους τελευταίους μήνες τα στελέχη των ΑΕΕΑΠ, που έβλεπαν ότι η διεύρυνση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία τους, ώστε να συμπεριληφθούν και άλλα ακίνητα (όπως κατοικίες, ξενοδοχεία και οικόπεδα), αποτελούσε «κενό γράμμα» σε ό,τι αφορούσε την αγορά οικοπέδων. Οπως σημειώνει στην «Κ», επικεφαλής μεγάλης ΑΕΕΑΠ, «η αρχική ρύθμιση για τη δυνατότητα των εταιρειών να αποκτούν οικόπεδα, ήταν επί της ουσίας άνευ αντικειμένου, καθότι έπρεπε υποχρεωτικά να προχωρούμε σε ανάπτυξη των ακινήτων εντός διετίας. Ετσι, δεν λαμβανόταν υπόψη η κυκλικότητα της αγοράς ακινήτων, δεδομένου ότι αν π.χ. είχαμε αποκτήσει ένα οικόπεδο πριν από την κρίση, θα καλούμασταν να το οικοδομήσουμε σε περίοδο κρίσης».
Ο ίδιος σημειώνει επίσης ότι η υποχρεωτική απόκτηση οικοπέδων μόνο εφόσον αυτά συνοδεύονται από οικοδομική άδεια, λειτουργούσε επίσης ως αντικίνητρο, δεδομένου ότι σήμερα πωλούνται ελάχιστα τέτοια ακίνητα και ασφαλώς σε τιμές υψηλότερες του μέσου όρου. «Ο νόμος μας υποχρέωνε να καταβάλουμε επί της ουσίας την υπεραξία (premium), προτού καν προχωρήσουμε στην εκμετάλλευση του ακινήτου» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Με την τροποποίηση του νόμου, πλέον η ασφαλιστική δικλίδα για τους μετόχους των ΑΕΕΑΠ είναι το γεγονός ότι οι εταιρείες δεν μπορούν να επενδύουν περισσότερο από το 20% του ενεργητικού τους σε οικόπεδα. Με τον τρόπο αυτό περιορίζεται το ρίσκο, καθώς το υπόλοιπο 80% θα πρέπει να επενδύεται σε ακίνητα εισοδήματος. Επιπλέον, η ΑΕΕΑΠ οφείλει να καταθέσει αίτηση για λήψη οικοδομικής άδειας εντός περιόδου πέντε ετών από την απόκτηση του οικοπέδου, γεγονός που προσφέρει πλέον σημαντικά περιθώρια κι επιτρέπει την πραγματοποίηση τέτοιου είδους πράξεων χωρίς ιδιαίτερο προβληματισμό αναφορικά με την ανάληψη υπέρμετρου ρίσκου.
Πηγή: kathimerini.gr