Τρίτη 25 Φεβρουαρίου 2014

Υπουργική Απόφαση με οδηγίες για το στατικό έλεγχο των αυθαιρέτων

Οδηγίες σχετικά με το στατικό έλεγχο των αυθαιρέτων εξέδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος κΣταύρος Καλαφάτης. Με υπουργική απόφαση η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B, αριθμ. φύλλου 405 / 20.2.2014) καθορίζονται οι λεπτομέρειες που αφορούν την εφαρμογή Μελέτης Στατικής Επάρκειας ή Δελτίου Δομικής Τρωτότητας του φέροντος οργανισμού για αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης, ένα θέμα το οποίο εκκρεμούσε από το 2011.
Μελέτη στατικής επάρκειας απαιτείται για κάθε αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης σε κτίρια τα οποία θεωρούνται ζωτικής σημασίας για την πολιτική προστασίακατά τη διάρκεια του σεισμού (όπως παραγωγής και διανομής ενέργειας, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, περίθαλψης κ.ά.), καθώς και σε κτίρια συνάθροισης κοινού (π.χ. εκπαίδευσης, κοινωνικής πρόνοιας, πολιτιστικών εγκαταστάσεων, κέντρα διασκέδασης και αναψυχής, τράπεζες κτλ.).
Ωστόσο, τα κτίρια αυτά μπορούν να απαλλαγούν από τη υποχρέωση μελέτης στατικής επάρκειας, εάν έχει εφαρμοστεί η εγκεκριμένη στατική μελέτη για το νόμιμο τμήμα του ακινήτου και εφόσον συντρέχει τουλάχιστον μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
  •  Το τελικό (μετά την όποια αυθαιρεσία) κτίριο είναι μονώροφο, δηλαδή υπάρχουν μόνο οι στάθμες θεμελίωσης, υπογείων, ισογείου, ισογείου με πατάρι ή σοφίτα.
  • Το σύνολο των αυθαιρέτων κατασκευών ανά διηρημένη ιδιοκτησία ή ανεξάρτητο κτίριο είναι μικρότερο από 20 τ.μ.
  • Το σύνολο των αυθαιρέτων κατασκευών ανά διηρημένη ιδιοκτησία ή ανεξάρτητο κτίριο δεν επιφέρει αύξηση των κατακόρυφων φορτίων άνω του 10% για τη διηρημένη ιδιοκτησία ή το ανεξάρτητο κτίριο.
  • Από τον έλεγχο του σεισμικού φορτίου, μετά την προσθήκη των αυθαιρέτων κατασκευών, στο σύνολο του κτιρίου προκύπτει ότι αυτό δεν υπερβαίνει το 1,10 του αντίστοιχου σεισμικού φορτίου του υφιστάμενου κτιρίου χωρίς τις αυθαίρετες κατασκευές.
  • Έχει εκδοθεί άδεια σεισμοπλήκτου και έχουν υλοποιηθεί ενισχύσεις μετά την 1.1.2000.
  • Tο αυθαίρετο τμήμα είναι στατικά ανεξάρτητο, ισόγειο και δεν αλλάζει τα ωφέλιμα φορτία.
Για τις αυθαίρετες κατασκευές που απαλλάσσονται από τη μελέτη στατικής επάρκειας θα πρέπει να υποβάλλεται τεχνική έκθεση και δελτίο τρωτότητας.
Δελτίο Δομικής Τρωτότητας Αυθαιρέτου απαιτείται για κάθε αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης σε κατοικίες (μονοκατοικίες, διπλοκατοικίες, κτίρια διαμερισμάτων), ξενοδοχειακά καταλύματα (ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα, ξενώνες) ή κτίρια που η χρήση τους δεν απαιτεί Μελέτη Στατικής Επάρκειας. Το Δελτίο Δομικής Τρωτότητας βασίζεται σε μακροσκοπικό, πρωτοβάθμιο και ταχύ οπτικό έλεγχο.
Για να δείτε το ΦΕΚ 405Β/20-02-2014 πατήστε εδώ.
Πηγή: tovima.gr

Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

Tροποποίηση – αναθεώρηση του γενικού πολεοδομικού σχεδίου Καλυβίων Θορικού

tην υπουργική απόφαση τροποποίησης – αναθεώρησης του γενικού πολεοδομικού σχεδίου της Κοινότητας Καλυβίων Θορικού του Δήμου Σαρωνικού υπέγραψε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης.
Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, με την υπογραφή έκλεισε μία εκκρεμότητα που υπήρχε από το 2007, με την οποία οργανώνεται η εδαφική έκταση της Ενότητας Καλυβίων σε13 Πολεοδομικές Ενότητες με μέση πυκνότητα 20 άτομα / εκτάριο και μέσο Συντελεστή Δόμησης 0,2, ενώ καθορίζονται οι χρήσεις γης για το σύνολο της εδαφικής ενότητας για εντός και εκτός σχεδίου περιοχές.
Με την έγκριση του συγκεκριμένου γενικού πολεοδομικού σχεδίου:
  • Αποδίδονται εκτάσεις 1700 περίπου στρεμμάτων προς οικιστική ανάπτυξη και κάλυψη των προβλεπομένων αναγκών του (εξ αυτών 1200 στρέμματα για α κατοικία και 500 για β κατοικία).
  • Εγκρίνεται η προς Νότο επέκταση της υφιστάμενης Βιομηχανικής Περιοχής κατά 160 στρέμματα για την τόνωση και τον εκσυγχρονισμό των οικονομικών δραστηριοτήτων.
  • Προβλέπεται η δημιουργία μεγάλου κοινόχρηστου χώρου ως Αρχαιολογικού Πάρκου, μέσω της επέκτασης δυτικά του οικισμού, σε μια ενότητα 650 στρεμμάτων περί τον χαρακτηρισμένο αρχαιολογικό χώρο.
  • Καθορίζονται χώροι ειδικής προστασίας εκατέρωθεν των ρεμάτων, των αξόνων διέλευσης έργων υποδομής.
  • Οργανώνεται και ιεραρχείται το οδικό δίκτυο.
Με την απόφαση αυτή επιβεβαιώνεται η συμβολή του Υπουργείου ΠΕΚΑ, ώστε να δρομολογηθούν λύσεις και απαντήσεις σε χρήζοντα αιτήματα φορέων, πολιτών και επενδυτών. Το Σχέδιο προβλέπει λελογισμένες εντάξεις στο Σχέδιο Πόλης διασφαλίζοντας έτσι τους απαιτουμένους χώρους κοινωνικής υποδομής, κεντρικών λειτουργιών, ώστε να αποφεύγονται περιττές  μετακινήσεις, ενώ ταυτόχρονα οριοθετεί τις περιοχές προστασίας και Τοπίου.
Σχετικά με το θέμα, ο υπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Προωθούμε τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια όπως αυτό της Ενότητας Καλυβίων Θορικού του Δήμου Σαρωνικού Αττικής, το οποίο έκλεισε εκκρεμότητες που υπήρχαν από το 2007, ενώ τις επόμενες μέρες θα έρθουν και αυτά των Δήμων Βάρης, Νέας Ερυθραίας, Μεγαρέων, Χολαργού, και άλλα, με στόχο μας να ρυθμίσουμε το χώρο.
Με αυτό το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο δίνεται η δυνατότητα να προστατευθούν οι περιοχές  φυσικού κάλλους και αρχαιολογικοί χώροι. Παράλληλα, επιτρέπεται να ενταχθούν περιοχές με αυθαίρετα, ώστε να οργανωθούν πολεοδομικά με χαμηλούς συντελεστές, χαμηλές πυκνότητες, δημιουργώντας στην Ανατολική Αττική περιοχές βιώσιμες και περιβαλλοντικά αναβαθμισμένες. Μέσα από την παρέμβασή μας αυτή δίνεται επιπλέον η δυνατότητα να προωθηθούν οικονομικές δραστηριότητες μέσα από την επέκταση της Βιομηχανικής Περιοχής και έτσι επιτρέπεται ο εξορθολογισμός και εκσυγχρονισμός των επιχειρήσεων. Οι επεκτάσεις είναι σύμφωνες με τις προβλέψεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αττικής, που θα έρθει σύντομα προς ψήφιση στη Βουλή».
Πηγή: ypeka.gr

Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου 2014

Ενισχυμένο έρχεται το νέο “Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον”

Ενισχυμένο και με φορολογικά κίνητρα θα είναι το νέο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών στο ΕΣΠΑ που τώρα ξεκίνησε,προανήγγειλε ο υπ. Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης. Μάλιστα, έκανε λόγο και για επιλογή  φορολογικής ελάφρυνσης έναντι του επιδόματος θέρμανσης για έργα  αναβάθμισης.
Σε εκδήλωση της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου ο Κ. Χατζηδάκης  ανέφερε ότιστο νέο ΕΣΠΑ θα συνεχιστεί η δράση «Εξοικονομώ Κα’ Οίκον» και θα ενισχυθεί με επιπλέον κεφάλαια. Προχώρησε και σε δική του πρόταση παροχής και φορολογικών κινήτρων για ενεργειακές αναβαθμίσεις σπιτιών με χρηματοδότηση από τα κονδύλια που αναλογούν στο επίδομα θέρμανσης και δεν απορροφούνται από τα νοικοκυριά, ή με επιλογή από τα ίδια τα νοικοκυριά αν θέλουν φορολογική ελάφρυνση έναντι του επιδόματος θέρμανσης.
Το πρώτο πρόγραμμα συνεχίζεται μέσα από κονδύλια του ΕΣΠΑ με κάποιες καθυστερήσεις το προηγούμενο διάστημα. Συγκεκριμένα, το Πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» προβλέπει την επιδότηση παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας σε κτήρια που διαθέτουν οικοδομική άδεια ή άλλο νομιμοποιητικό έγγραφο, σε όλη τη χώρα, που:
  • Βρίσκονται σε περιοχές με τιμή ζώνης χαμηλότερη ή ίση των 2.100 €/τ.μ., όπως αυτή έχει διαμορφωθεί πριν τις 31.12.2009.
  • Έχουν καταταχθεί βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) σε κατηγορία χαμηλότερη ή ίση της Δ.
Επιλέξιμοι είναι οι ιδιοκτήτες νομίμως υφισταμένων μονοκατοικιών και οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών νομίμως υφισταμένων κτιρίων με κύρια χρήση κατοικίας (επιλέξιµη κατοικία είναι η μονοκατοικία, η πολυκατοικία για το τμήμα της που αφορά στο σύνολο των διαμερισμάτων του κτιρίου, καθώς και το μεμονωμένο διαμέρισμα).
Δικαίωμα συμμετοχής στο Πρόγραμμα έχουν μόνο φυσικά πρόσωπα  που μπορούν να λάβουν διαφορετικά κίνητρα ανάλογα με εισοδηματικά κριτήρια:
  • Κίνητρα Κατηγορίας Α1: οι Ωφελούμενοι των οποίων το ατομικό δηλωθέν εισόδημα δεν ξεπερνά τις 12.000 € ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα δεν ξεπερνά τις 20.000 €. Για την κατηγορία αυτή, τα κίνητρα περιλαμβάνουν δάνειο ύψους 30% με επιδότηση επιτοκίου 100% και επιχορήγηση ύψους 70%, επί του τελικού επιλέξιμου προϋπολογισμού όπως αυτός θα προκύπτει μετά τη διενέργεια της δεύτερης ενεργειακής επιθεώρησης, με απευθείας πληρωμή των αναδόχων/ προμηθευτών σε τραπεζικό λογαριασμό τους από την τράπεζα.
  • Κίνητρα Κατηγορίας Α2: Οι ωφελούμενοι των οποίων το ατομικό δηλωθέν εισόδημα είναι μεγαλύτερο των 12.000 € και δεν ξεπερνά τις 40.000€ ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα είναι μεγαλύτερο των 20.000 € και δεν ξεπερνά τις 60.000€. Για την κατηγορία αυτή, τα κίνητρα περιλαμβάνουν δάνειο ύψους 65% με επιδότηση επιτοκίου 100% και επιχορήγηση ύψους 35%, επί του τελικού επιλέξιμου προϋπολογισμού.
  • Κίνητρα Κατηγορίας Β: Οι ωφελούμενοι των οποίων το ατομικό δηλωθέν εισόδημα είναι μεγαλύτερο των 40.000 € και δεν ξεπερνά τις 60.000 € ή το οικογενειακό δηλωθέν εισόδημα είναι μεγαλύτερο των 60.000€ και δεν ξεπερνά τις 80.000€. Για την κατηγορία αυτή, τα κίνητρα περιλαμβάνουν δάνειο ύψους 85% με επιδότηση επιτοκίου 100% και επιχορήγηση ύψους 15%, επί του τελικού επιλέξιμου προϋπολογισμού όπως αυτός θα προκύπτει μετά τη διενέργεια της δεύτερης ενεργειακής επιθεώρησης.
Τι χρηματοδοτείται
Οι εργασίες για να είναι επιλέξιμες από το Πρόγραμμα, θα πρέπει να προκύπτουν βάσει των συστάσεων του Ενεργειακού Επιθεωρητή και θα αφορούν αποκλειστικά τις ακόλουθες τρεις κατηγορίες επιλέξιμων παρεμβάσεων.
  • Αντικατάσταση κουφωμάτων (πλαίσια/υαλοπίνακες) και τοποθέτηση συστημάτων σκίασης.
  • Τοποθέτηση θερμομόνωσης στο κέλυφος του κτηρίου συμπεριλαμβανομένου του δώματος / στέγης και της πιλοτής.
  • Αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης και παροχής ζεστού νερού χρήσης.
Ειδικά για την περίπτωση πρότασης αντικατάστασης καυστήρα/ λέβητα πετρελαίου με νέο ίδιας τεχνολογίας θα πρέπει με βάση τα χαρακτηριστικά τους και τα αποτελέσματα της ανάλυσης καυσαερίων να τεκμηριώνεται επαρκώς, από τον Ενεργειακό Επιθεωρητή, η ανάγκη για την αλλαγή έναντι συντήρησης ή χημικού καθαρισμού (π.χ. λέβητας που έχει υποστεί ανεπανόρθωτες φθορές).
Αιτήσεις και πληροφορίες δίδονται στις συμβεβλημένες τράπεζες:
Alpha Bank
Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος
EFG Eurobank
Τράπεζα Πειραιώς
Πηγή: capital.grΕνισχυμένο έρχεται το

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Υπεγράφη η Υπουργική Απόφαση για το δελτίο δομικής τρωτότητας και τη μελέτη στατικής επάρκειας αυθαιρέτων

Την υπουργική απόφαση για το δελτίο δομικής τρωτότητας αυθαιρέτων και τη μελέτη στατικής επάρκειας αυθαιρέτων υπέγραψε σήμερα ο Υπουργός Αναπληρωτής ΠΕΚΑ Σταύρος Καλαφάτης, στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4178/2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης − Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις.» (ΦΕΚ 174 Α’). Στο νόμο (άρθρο 11 παράγραφος 8) προβλέπεται ειδική ρύθμιση στο διενεργούμενο στατικό έλεγχο των παραβάσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των κατασκευών. Από το νόμο απαιτείται, εκτός των άλλων δικαιολογητικών, η υποβολή είτε «Δελτίου δομικής τρωτότητας του φέροντος οργανισμού» είτε μελέτη στατικής επάρκειας, ανάλογα με το είδος του κτιρίου.
Ειδικότερα:
  •  «Δελτίο δομικής τρωτότητας του φέροντος οργανισμού» απαιτείται για κάθε αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης που έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια με επικρατούσα χρήση κατοικίας, τουριστικά καταλύματα ή κτίρια, καθώς και για μεμονωμένες αυθαίρετες κατασκευές με τις παραπάνω χρήσεις.
  • «Μελέτη στατικής επάρκειας» απαιτείται για κάθε αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης που έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια ειδικής χρήσης, όπως, ενδεικτικά, κτίρια συνάθροισης κοινού, περίθαλψης, κοινωνικής πρόνοιας, εκπαίδευσης, πολιτιστικών λειτουργιών, ξενοδοχεία και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις, θρησκευτικούς χώρους, εμπορικά καταστήματα, τράπεζες, κοινωφελείς οργανισμούς, δημόσιων υπηρεσιών και σε κτίρια βιομηχανικής ή βιοτεχνικής χρήσης, καθώς και σε μεμονωμένες αυθαίρετες κατασκευές με τις παραπάνω χρήσεις. Με την Υπουργική Απόφαση καλύπτεται η ανάγκη παροχής οδηγιών εφαρμογής της παρ. 8 του άρθρου 11 του ν. 4178/13, προς τους μηχανικούς, για την υποβολή στοιχείων στο πληροφοριακό σύστημα του νόμου για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης και την υπαγωγή αυθαίρετης κατασκευής ή αλλαγής χρήσης στη ρύθμιση του ν. 4178/13.
Συγκεκριμένα με την υπουργική απόφαση δίδεται ο ορισμός της «Δομικής Τρωτότητας»για την εφαρμογή των προβλέψεων του νόμου, θεσμοθετείται το πρότυπο Δελτίο Δομικής Τρωτότητας που κατατίθεται από τον μηχανικό στο πληροφοριακό σύστημα και δίδονται λεπτομερείς οδηγίες συμπλήρωσης. Τα στοιχεία του ΔΕ.ΔΟ.Τ.Α. (ΔΕλτίο ΔΟμικής Τρωτότητας Αυθαιρέτου) κατανέμονται σε οκτώ (8) Ενότητες, που περιλαμβάνουν συνολικώς σαράντα (40) Πεδία, ενώ το Έντυπο θα συνοδεύεται και από αναλυτική Τεχνική Έκθεση, με φωτογραφίες. Οι οκτώ ενότητες στοιχείων είναι:
•       Α: Ταυτότητα του κτιρίου
•       Β: Γενικά σεισμολογικά και εδαφικά στοιχεία
•       Γ: Δομικός τύπος του κτιρίου
•       Δ: Γενικά τεχνικά στοιχεία του κτιρίου
•       Ε: Στοιχεία γενικής τρωτότητας έναντι σεισμού
•       ΣΤ: Στοιχεία «πρόσθετης» τρωτότητας
•       Ζ: Ενδεχόμενη τρωτότητα έναντι άλλων αιτίων, και
•       Η: Τελική Βαθμολόγηση (Δομική) και Κατάταξη Κτιρίου.
Μελέτη Στατικής Επάρκειας
Επιπλέον με την Υπουργική απόφαση καθορίζονται οι χρήσεις υψηλής διακινδύνευσης για τις οποίες απαιτείται μελέτη στατικής επάρκειας. Σε κάθε περίπτωση στη μελέτη στατικής επάρκειας του κτιρίου επισημαίνονται και τυχόν απαιτούμενες εργασίες ενίσχυσης του φορέα από τον έλεγχο. Οι αυθαίρετες κατασκευές και οι αυθαίρετες χρήσεις για τις οποίες απαιτείται μελέτη στατικής επάρκειας καταχωρίζονται σε 2 κατηγορίες υψηλής διακινδύνευσης:
Α. Στην Κατηγορία Ι:
Υπάγονται αυθαίρετες αλλαγές χρήσης, αυθαίρετα κτίρια ή αυθαίρετες κατασκευές σε κτίρια, των οποίων η λειτουργία είναι ζωτικής σημασίας για την Πολιτική Προστασία, τόσο κατά τη διάρκεια του σεισμού, όσο και μετά από αυτόν και έχουν τις εξής χρήσεις:
i. Παραγωγής – Διανομής Ενέργειας, Ύδρευσης, Τηλεπικοινωνιών.
Δεν υπάγονται κτίρια ή τμήματα κτιρίων για τα οποία, βάση της επικρατούσας χρήσης τους, απαιτείται μόνο δελτίο δομικής τρωτότητας και τα οποία περιλαμβάνουν ή έχουν τοποθετημένα στα δώματα τους ή στον ακάλυπτο χώρου τους, φωτοβολταϊκά ή υποσταθμούς επιχειρήσεων ηλεκτρισμού ή κεραίες κινητής τηλεφωνίας και ραδιοεπικοινωνίας
ii. Περίθαλψης (όπως νοσοκομεία, κέντρα υγείας, αγροτικά – περιφερειακά ιατρεία, υγειονομικοί σταθμοί, κλινικές)
iii. Πυροσβεστικών Σταθμών
iv. Δημόσιων Επιτελικών Υπηρεσιών (όπως υπουργεία, διοικητήρια, δημαρχεία, αστυνομικά τμήματα, γραφεία στρατιωτικών υπηρεσιών κλπ)
v. Σταθμών μετεπιβίβασης Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (αεροδρόμια, ελικοδρόμια, σιδηροδρομικοί σταθμοί, σταθμοί λεωφορείων λιμένων κλπ).
Σε περίπτωση που η αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια της Κατηγορίας αυτής (Ι) εκπονείται από αρμόδιο μηχανικό μελέτη στατικής επάρκειας στο σύνολο του κτιρίου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Β. Στην Κατηγορία ΙΙ:
Υπάγονται αυθαίρετα κτίρια ή αυθαίρετες κατασκευές σε κτίρια με τις παρακάτω χρήσεις που η τυχόν κατάρρευση τους έχει μεγάλες συνέπειες:
i. Εκπαίδευσης (όπως δημόσια και ιδιωτικά κτίρια προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ερευνητικά κέντρα και κτίρια ειδικής εκπαίδευσης – φροντιστήρια, ΙΕΚ, ΚΕΚ, ωδεία, σχολές χορού κλπ)
ii. Κοινωνικής Πρόνοιας (όπως βρεφοκομεία, παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, οίκοι ευγηρίαςοικοτροφεία, ορφανοτροφεία, ιδρύματα ατόμων με ειδικές ανάγκες, ιδρύματα χρόνιων πασχόντων, άσυλα).
iii. Πολιτιστικές Εγκαταστάσεις (όπως βιβλιοθήκες, μουσεία, αίθουσες εκθέσεων κλπ).
iv.. Συνάθροισης κοινού (όπως θέατρα, κινηματογράφοι, πολυκινηματογράφοι, αίθουσες συγκέντρωσης για κοινωνικές, οικονομικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, συνεδριακά κέντρα, κτίρια εκθέσεων)
v. Καταστήματα εμπορίου (όπως ροφίμων, ένδυσης κλπ), καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών (φαρμακεία, κουρεία, κομμωτήρια, αισθητικής περιποίησης, επιδιόρθωσης ενδυμάτων και υποδημάτων), καθώς επίσης και κέντρα διασκέδασης και αναψυχής, χώροι εστίασης (εστιατόρια, ταβέρνες κλπ), τράπεζες, εμπορικά κέντρα με πολλαπλές χρήσεις, πολυκαταστήματα, αγορές και υπεραγορές.
vi. Αθλητικών εγκαταστάσεων (κλειστά γυμναστήρια, γήπεδα με κερκίδες και κλειστούς βοηθητικούς χώρους, γήπεδα ΠΑΕ, Ολυμπιακές αθλητικές εγκαταστάσεις). Δεν περιλαμβάνονται οι χώροι υγιεινής και αποδυτηρίων ανοικτών αθλητικών εγκαταστάσεων).
viii. Θρησκευτικών Χώρων (όπως Ιεροί Ναοί, χώροι άλλων δογμάτων ή θρησκειών, άλλοι θρησκευτικοί χώροι εν γένει όπως αίθουσες κατηχητικού κλπ, Ιερές Μονές).
ix. Δημόσιων υπηρεσιών (όπως γραφεία δημόσιων υπηρεσιών και υπηρεσιών ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, δικαστικά μέγαρα).
x. Βιομηχανικών εγκαταστάσεων και επαγγελματικών εργαστηρίων.
xi. Ξενοδοχείων και λοιπών τουριστικών εγκαταστάσεων.
Σε περίπτωση που η αυθαίρετη κατασκευή ή αλλαγή χρήσης έχει εκτελεστεί ή εγκατασταθεί σε κτίρια της Κατηγορίας αυτής (II) εκπονείται από αρμόδιο μηχανικό μελέτη στατικής επάρκειας στο σύνολο του κτιρίου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Σε περίπτωση που υπάρχει άδεια οικοδομής, η μελέτη στατικής επάρκειας εκπονείται βάση της νομοθεσίας που ίσχυε κατά το χρόνο έκδοσης της άδειας οικοδομής.
Στην απόφαση περιλαμβάνονται επίσης ορισμένες αποκλίσεις σύμφωνα με τις οποίες κάποια από τα κτίρια της δεύτερης κατηγορίας δύναται να απαλλαγούν από τη μελέτη στατικής επάρκειας αλλά σε αυτήν την περίπτωση υποβάλλεται υποχρεωτικά τεχνική έκθεση και δελτίο τρωτότητας. Τα ανωτέρω κτίρια δύναται να απαλλαγούν από τη μελέτη στατικής επάρκειας, αν έχει εφαρμοστεί, ως προς τις διαστάσεις του φορέα του φέροντος οργανισμού η εγκεκριμένη στατική μελέτη για το νόμιμο τμήμα του ακινήτου και συντρέχει μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
i. Το τελικό (μετά την όποια αυθαιρεσία) κτίριο είναι μονώροφο, δηλαδή υπάρχουν μόνο οι στάθμες θεμελίωσης, υπογείων, ισογείου και παταριού ή/και σοφίτας.
ii. Το σύνολο των αυθαιρέτων κατασκευών ανά διηρημένη ιδιοκτησία ή ανεξάρτητο κτίριο είναι μικρότερο σε επιφάνεια από 20 τ.μ..
iii. Το σύνολο των αυθαιρέτων κατασκευών ανά διηρημένη ιδιοκτησία ή ανεξάρτητο κτίριο δεν επιφέρει αύξηση των κατακόρυφων φορτίων περισσότερο από το 10% από τα φορτία της μελέτης για την ιδιοκτησία αυτή ή το κτίριο αυτό.
iv. Να υλοποιηθεί έλεγχος του συνολικού σεισμικού φορτίου (τέμνουσα βάσης) μετά την προσθήκη των αυθαιρέτων κατασκευών στο σύνολο του κτιρίου, από τον οποίο θα προκύπτει ότι αυτό δεν υπερβαίνει το 1,10 του αντίστοιχου σεισμικού φορτίου του υφιστάμενου κτιρίου χωρίς τις αυθαίρετες κατασκευές.
v. Έχει εκδοθεί άδεια σεισμοπλήκτου και έχουν υλοποιηθεί ενισχύσεις μετά το 01.01.2000.
vi. Tο αυθαίρετο τμήμα είναι στατικά ανεξάρτητο, ισόγειο και δεν αλλάζει τα ωφέλιμα φορτία.
Για τις αυθαίρετες κατασκευές που απαλλάσσονται, κατά τα ανωτέρω, από τη μελέτη στατικής επάρκειας υποβάλλεται τεχνική έκθεση και δελτίο τρωτότητας που προβλέπεται στο άρθρο 1 της παρούσας. Για τις ανωτέρω περιπτώσεις iii και iv υποβάλλεται επιπλέον τεύχος υπολογισμών.
Πηγή: ypeka.gr

Μεταβατικά κτηματολογικά γραφεία τα Υποθηκοφυλακεία

Τα υποθηκοφυλακεία θα λειτουργούν ως μεταβατικά κτηματολογικά γραφεία, ανέφερε μεταξύ άλλων ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης  κατά την επίσκεψή του στο μεταβατικό κτηματολογικό γραφείο Πειραιά.
Όπως είπε ο κ. Μανιάτης το έργο του Κτηματολογίου μπαίνει στην τελική και πιο κρίσιμη ευθεία, καθώς αφενός έχει προκηρυχθεί και θα υλοποιηθεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ηκτηματογράφηση του υπόλοιπου της χώρας και αφετέρου έχει δρομολογηθεί το θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργία των Οριστικών Κτηματολογικών Γραφείων.
Ο υπουργός διευκρίνισε ότι με την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης μίας περιοχής παύει να ισχύει το σύστημα «Μεταγραφών και Υποθηκών» και αντικαθίσταται με το σύστημα του «Λειτουργούντος Κτηματολογίου».  Έτσι στο πλαίσιο αυτό, το τοπικό αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο λειτουργεί ως μεταβατικό Κτηματολογικό Γραφείο και αναλαμβάνει τη λειτουργία του Κτηματολογίου για την κτηματογραφημένη περιοχή αρμοδιότητάς του. Σε επόμενη φάση, τα μεταβατικά Κτηματολογικά Γραφεία θα μετατραπούν σε Οριστικά Κτηματολογικά Γραφεία.
Όσον αφορά στο υπό δημιουργία Κτηματολογικό Γραφείο Πειραιώς & Νήσων, με έδρα τον Πειραιά, θα περιλαμβάνει τις ήδη κτηματογραφημένες περιοχές που εμπίπτουν στην τοπική αρμοδιότητα του έμμισθου ΚΓ Πειραιά (ΟΤΑ Κερατσινίου, Δραπετσώνας, Περάματος), του έμμισθου ΚΓ Σαλαμίνας (4 ΟΤΑ που καλύπτουν τη συνολική έκταση του νησιού) και των αμίσθων ΚΓ Νίκαιας (ΟΤΑ Αγ. Ι. Ρέντη, Κορυδαλλού και Νίκαιας) και Νέας Σμύρνης (ΟΤΑ Ν. Σμύρνης).
Όπως δήλωσε ο κ. Μανιάτης το Κτηματολόγιο θα αποτελέσει αδιαμφισβήτητα το βασικό υπόβαθρο, για το νέο αειφορικό, παραγωγικό μοντέλο της χώρας.
Πηγή: naftemporiki.gr

Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Προκαταβολή φόρου στις αμοιβές αρχιτεκτόνων και μηχανικών

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 211 Β – 04/02/2014 η ΠΟΛ.1025 / 20.01.2014 με θέμα:
Προκαταβολή φόρου στις αμοιβές αρχιτεκτόνων και μηχανικών σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 69 του ν.4172/2013 καθώς και τρόπος απόδοσης
και η ΠΟΛ.1027/20.01.2014 με θέμα:
Παρακράτηση φόρου στα εισοδήματα εργοληπτών κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων και ενοικιαστών δημοσίων, δημοτικών και κοινοτικών ή λιμενικών προσόδων σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης δ’ παραγράφου 1 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 καθώς και χρόνος και τρόπος απόδοσής του“.
Το ποσό του προκαταβλητέου φόρου υπολογίζεται:
  • Σε τέσσερα τοις εκατό (4%) της συμβατικής αμοιβής για εκπόνηση μελετών και σχεδίων χωροταξικών, πολεοδομικών, συγκοινωνιακών, υδραυλικών έργων και για διεύθυνση εκτέλεσης έργου καθώς και για μελέτη επίβλεψη τοπογραφικών έργων.
  • Σε δέκα τοις εκατό (10%) της συμβατικής αμοιβής για εκπόνηση μελετών και σχεδίων που αφορούν οποιασδήποτε άλλης φύσης έργα και για την επίβλεψη της εκτέλεσης αυτών, καθώς και των έργων της προηγούμενης περίπτωσης και της ενέργειας πραγματογνωμοσύνης κ.λπ. για τα έργα αυτά.
Για να δείτε το ΦΕΚ 211 Β – 04/02/2014 πατήστε εδώ.

Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2014

Οι παγίδες του Νέου Νόμου Αυθαιρέτων

Την Παρασκευή χαρά και… από Δευτέρα λύπη κρύβει η πρόσκληση που απευθύνει το υπουργείο Περιβάλλοντος στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων να σπεύσουν μέχρι το τέλος της εβδομάδας, δηλαδή μέχρι τηνΠαρασκευή 7 Φεβρουαρίου, να ενταχθούν στο «νόμο Καλαφάτη» (ν. 4178/2013). Το υπουργείο, με πανηγυρικές ανακοινώσεις πρόβαλε το τυρί, όχι όμως και την… εισπρακτική φάκα.
Τρεις ημέρες αργότερα, τη Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου, λήγει η προθεσμία εξόφλησης του προστίμου του πρώτου εξαμήνουεφαρμογής του νέου νόμου 4178/2013, για τα αυθαίρετα. Οι ιδιοκτήτες λοιπόν, που μέχρι την ερχόμενη Παρασκευή θα υποβάλουν δήλωση νομιμοποίησης αυθαιρέτου για πρώτη φορά κερδίζουν την ευνοϊκή ρύθμιση πληρωμής του προστίμου σε 102 δόσεις και όσοι έχουνληξιπρόθεσμες οφειλές ή έχουν πληρώσει μόνο παράβολο και κάνουν μεταφορά από το «νόμο Παπακωνσταντίνου» στο «νόμο Καλαφάτη» δεν θα ξαναπληρώσουν παράβολο Δημοσίου από 500 έως 1Ο.ΟΟΟ ευρώ, ανάλογα με την κατηγορία του αυθαιρέτου.
Και στις δύο περιπτώσεις υπαγωγής στο «νόμο Καλαφάτη», οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες θα πρέπει να γνωρίζουν, όπως το λέει ο νόμος αλλά το υπουργείο παρέλειψε να περιλάβει στις επίσημες ανακοινώσεις του, ότι μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα θα πρέπει να πληρώσουν εκτός από το παράβολο υπέρ του ελληνικού Δημοσίου και μαζεμένο το ποσό του προστίμου που αντιστοιχεί στο πρώτο εξάμηνο! Δηλαδή έξι μαζεμένες δόσεις, ανεξάρτητα εάν προέρχονται από μεταφορά ή είναι νέες δηλώσεις. Με την παρέλευση 10 ημερολογιακών ημερών, δηλαδή από τις 20 Φεβρουαρίου 2014, το ανεξόφλητο ποσό προστίμου του πρώτου εξαμήνου θα προσαυξάνεται κατά 1 % για κάθε μήνα καθυστέρησης.
Μετά τις 10 Φεβρουαρίου 2014, για τις δηλώσεις του πρώτου εξαμήνου δεν επιτρέπεται αλλαγή του τρόπου πληρωμής, παρά μόνο μετατροπή σε μηνιαίες ή εξαμηνιαίες δόσεις. Επίσης οι δηλώσεις του πρώτου εξαμήνου που θα προχωρήσουν σε έκδοση των δόσεων μετά τις 10 Φεβρουαρίου 2014, θα λάβουν υποχρεωτικό τον αριθμό δόσεων και θα εμφανίσουν τις αναλογούσες ληξιπρόθεσμες οφειλές του πρώτου εξαμήνου. Σημειώνεται ότι για υπαγωγές με δήλωση για πρώτη φορά στις διατάξεις του «νόμου Καλαφάτη» από 8 Φεβρουαρίου 2014 και μετά, οι ενδιαφερόμενοι χάνουν το προνόμιο των 102 μηνιαίων ή 17 εξαμηνιαίων δόσεων και περνούν στην επόμενη κατηγορία δόσεων, δηλαδή τις 84 μηνιαίες ή 14 εξαμηνιαίες δόσεις. Πράγμα που σημαίνει ότι αυξάνεται κατά 30% το ποσό της δόσης, χαρακτηριστικά από 50 σε 80 ευρώ μηνιαίως, για τη νομιμοποίηση τυπικού αυθαιρέτου.
Παράλληλα μετά την παρέλευση της 7ης Φεβρουαρίου 2014, όσοι κάνουν «δήλωση-γέφυρα» από το «νόμο Παπακωνσταντίνου» στο «νόμο Καλαφάτη», το ποσό για την έκδοση παραβόλου υπέρ του ελληνικού Δημοσίου από 500 έως 10.000 ευρώ ανάλογα με την κατηγορία και την επιφάνεια του αυθαιρέτου, που θα πληρώσουν για δεύτερη φορά, δεν θα συμψηφίζεται με τα ποσά των δόσεων για την εξόφληση του συνολικού προστίμου, αλλά θα είναι για αυτούς πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση. Τα χρήματα του παραβόλου και των δόσεων θα συμψηφιστούν μόνο για όσους ιδιοκτήτες από τη συγκεκριμένη κατηγορία κάνουν εμπρόθεσμη υπαγωγή στο «νόμο Καλαφάτη» μέχρι στις 7 Φεβρουαρίου 2014. Εξάλλου σε εκκρεμότητα παραμένει η απόφαση επιστροφής των χρημάτων σε όσους έχουν καταβάλει μεγαλύτερα ποσά με τον προηγούμενο νόμο.
Πηγή: tee.gr , ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ Σελίδες 1-48-49 , 3/02/2014

Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2014

Μέχρι 7 Φεβρουαρίου οι 102 δόσεις για τα αυθαίρετα

Tην επόμενη εβδομάδα, και συγκεκριμένα την Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014, λήγουν οι προθεσμίες υπαγωγής στο νέο νόμο 4178/2013 για την τακτοποίηση των αυθαιρέτων όσων έχουν ενταχθεί στις διατάξεις του προηγούμενου νόμου 4014/2011 και έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές ή έχουν πληρώσει μόνο παράβολο.
Η ίδια μέρα έχει τεθεί ως καταληκτική ημερομηνία υπαγωγής, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση, για την ωφέλεια των 102 μηνιαίων -ή 17 εξαμηνιαίων δόσεων- καθώς από τις 8/2/2014 και μετά, οι ενδιαφερόμενοι περνούν στην επόμενη κατηγορία, δηλαδή σε 84 μηνιαίες ή 14 εξαμηνιαίες δόσεις.
"Όσοι σπεύσουν να το δηλώσουν, θα ωφεληθούν από πολλές δόσεις στην αποπληρωμή του προστίμου. Όσο νωρίτερα δηλώσουν οι πολίτες κάποιο αυθαίρετό τους, τόσο περισσότερο χρονικό διάστημα θα έχουν για να αποπληρώσουν το αναλογούν πρόστιμο. Διάστημα που φτάνει σχεδόν τα εννέα χρόνια", δήλωσε σχετικά με το θέμα ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σταύρος Καλαφάτης και προσέθεσε πως "η Πολιτεία έχει πλέον τη βούληση και τα εργαλεία για να εντοπίσει τα αυθαίρετα κτίσματα και να σταματήσει την πρακτική της αυθαίρετης δόμησης".
Επιπλέον, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό ΠΕΚΑ, προβλέπονται εκπτώσεις, που φτάνουν μέχρι το 85%, ειδικά για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
Ειδικότερα, όσον αφορά τις προθεσμίες, σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, ισχύουν συγκεκριμένα τα εξής:
Για όσους έχουν ενταχθεί στις διατάξεις του νόμου 4014/2011 και έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές ή έχουν πληρώσει μόνο παράβολο μεταφέρονται υποχρεωτικά στις διατάξεις του νέου νόμου 4178/2013 μέχρι τις 7/8/2014, ενώ από 'κει και πέρα, η ένταξή τους γίνεται εξαρχής και όχι με μεταφορά δήλωσης από το 4014/2013, χάνοντας όχι μόνο το προνόμιο των περισσοτέρων δόσεων, αλλά με την υποχρέωση πληρωμής και νέου παραβόλου.
Σε όσους κάνουν νέα δήλωση αυθαιρέτου ή κτιρίου με αυθαιρεσία έως και 7/2/2014, παρέχονται οι εξής τρόποι εξόφλησης του ενιαίου ειδικού προστίμου:
-Σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης, έκπτωση 20%, με προθεσμία καταβολής έως και την 10/2/2014.
-Σε περίπτωση εξόφλησης του 30%, έκπτωση 10%, με προθεσμία καταβολής έως και την 10/2/2014, ενώ οι επόμενες προς εξόφληση δόσεις δύναται να είναι μηνιαίες ή τριμηνιαίες.
-Για 102 μηνιαίες δόσεις, με ελάχιστο ποσό δόσης 50 ευρώ, προθεσμία καταβολής των πρώτων 6 δόσεων έως και την 10/2/2014.
-Για 17 εξαμηνιαίες δόσεις με ελάχιστο ποσό δόσης 300 ευρώ, προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης έως και την 10/2/2014
Για όσους έχουν ήδη ενταχθεί στο νόμο 4014/2011, κατά την μεταφορά των στοιχείων των δηλώσεων στο νόμο 4178/2013 ισχύουν οι εξής τρόποι πληρωμών:

-Για εφάπαξ πληρωμή χωρίς έκπτωση, ή για μηνιαίες δόσεις με τον 4014, με το νέο τρόπο εξόφλησης με το νέο νόμο δίνεται η δυνατότητα μηνιαίων δόσεων με ελάχιστο ποσό τα 50 ευρώ, ενώ οι τριμηνιαίες δόσεις στον παλιό νόμο, αντίστοιχα μπορούν να μετατραπούν σε εξαμηνιαίες, με ελάχιστο ποσό τα 300 ευρώ.

Προθεσμίες του πρώτου εξαμήνου εφαρμογής του Ν. 4178/2013

1. Υποχρέωση μεταφοράς έως 6.2.2014 [1]

Μέχρι τις 6.2.2014 πρέπει να μεταφερθούν υποχρεωτικά:

α. οι δηλώσεις που είναι σε αρχική υποβολή στον 4014 με εξοφλημένο παράβολο

β. οι δηλώσεις που είναι σε προσωρινή υπαγωγή και παρουσιάζουν στις 6.2.2014 ληξιπρόθεσμες οφειλές (δηλ. δεν έχει καταβληθεί η πρώτη δόση ή τρεις συνεχόμενες).

Οι υπόλοιπες δηλώσεις μπορούν να μεταφερθούν εντός της χρονικής ισχύος του 4178.

2. Ένταξη στο 1ο εξάμηνο υπαγωγής

Η δήλωση εντάσσεται σε εξάμηνο με βάση την Ημ/νία υπαγωγής.

Για τις δηλώσεις του ν. 4014 που μεταφέρονται: [2]

Ημερομηνία υπαγωγής είναι η ημ/νία που υλοποιείται η αίτηση μεταφοράς
Ως εκ τούτου, δηλώσεις για τις οποίες έχει γίνει αίτηση μεταφοράς μέχρι και 6.2.2014, εντάσσονται στο 1ο εξάμηνο εφαρμογής του νόμου, ανεξάρτητα από την ημερομηνία εξόφλησης του τέλους ανταπόδοσης και το στάδιο υπαγωγής.

Για τις νέες δηλώσεις: [3]

Ημερομηνία υπαγωγής είναι η ημ/νία εξόφλησης του παραβόλου

3. Προθεσμία εξόφλησης για τις δηλώσεις του 1ου εξαμήνου [4]

Στις 10.2.2014 λήγει η προθεσμία εξόφλησης του προστίμου του 1ου εξαμήνου για τις δηλώσεις που έχουν ενταχθεί μέχρι 6.2.2014, ανάλογα με τον επιλεγμένο τρόπο πληρωμής, ανεξάρτητα εάν προέρχονται από μεταφορά ή είναι νέες δηλώσεις.

Μετά την 10.2.2014, για τις δηλώσεις του 1ου εξαμήνου δεν επιτρέπεται αλλαγή του τρόπου πληρωμής, παρά μόνο μετατροπή σε μηνιαίες ή εξαμηνιαίες δόσεις.

Μετά την παρέλευση 10 ημερών από τις 10.2.2014, το ανεξόφλητο ποσό προστίμου του 1ου εξαμήνου θα προσαυξάνεται κατά 1% για κάθε μήνα καθυστέρησης.

Προσοχή: Δηλώσεις του 1ου εξαμήνου που θα προχωρήσουν σε έκδοση των δόσεων μετά τις 10.2.2014, θα λάβουν υποχρεωτικά τον αριθμό δόσεων του 1ου εξαμήνου και θα εμφανίσουν τις αναλογούσες ληξιπρόθεσμες οφειλές του 1ου εξαμήνου.

[1] παρ. 10 άρθρου 4 ΥΑ 2254/2013, διευκρίνιση Α4  Εγκυκλίου 4 ΥΠΕΚΑ 4/3.12.2013
και Ενημερωτικό Σημείωμα διαχείρισης δηλώσεων  - σελ. 6 (ιστοσελίδα ΤΕΕ).

[2] παρ. 10 άρθρου 4 της ΥΑ 2254/2013

[3] παρ.1 άρθρου 3 της ΥΑ 2254/2013

[4] άρθρο 3 ΥΑ 2254/2013

Πηγή: tee.gr