Παρασκευή 30 Μαΐου 2014

Τα πρώτα βήματα για σύσταση καθέτου σε εκτός σχεδίου συνιδιοκτησίες

Ανοίγει ο δρόμος προκειμένου πάνω από 120.000 συνιδιοκτήτες ακινήτων σε όλη την Ελλάδα -που έχουν χτίσει σε εκτός σχεδίου περιοχές σε εξ αδιαιρέτου οικόπεδα- να αποκτήσουν την απόλυτη κυριότητα του κτίσματος που τους αναλογεί.
Σύμφωνα με την έντυπη έκδοση στα "ΝΕΑ", η διευθέτηση θα γίνει μέσω της σύστασης κάθετης ιδιοκτησίας. Παρότι το μέτρο  προβλέπεται από πέρυσι με τον νόμο 4178/13, για την δήλωση αυθαιρέτων δεν έχει ολοκληρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα που θα ορίζει τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες μπορεί να υλοποιηθεί.

Αρα χιλιάδες ιδιοκτήτες δεν μπορούν να προσδιορίζουν επακριβώς την περιουσία τους. Νομικοί και συμβολαιογραφικοί κύκλοι ισχυρίζονται ότι το πρόβλημα διογκώθηκε μετά τη αθρόα δήλωση αυθαιρέτων: έχουν δημιουργηθεί περισσότερες συνιδιοκτησίες στα εντός σχεδίου οικόπεδα και ακόμη περισσότερες στα εκτός σχεδίου αγροτεμάχια. Το Προεδρικό Διάταγμα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο επόμενο διάστημα. Η ρύθμιση θα καλύπτει όλες τις κατασκευές είτε είναι νόμιμες είτε είναι παράνομες.

ΠΗΓΗ : BUILDNET.GR

Πέμπτη 29 Μαΐου 2014

ΔΟΚΚ/Α' :"Επιβολή δημοτικών τελών και φόρων σε χώρους που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων των ν.3775/09, ν.3843/10, ν.4014/11 και ν.4178/13"

Έγγραφο αρ. πρωτ. 21868/27-5-2014 "Επιβολή δημοτικών τελών και φόρων σε χώρους που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις αναστολής επιβολής κυρώσεων των ν.3775/09, ν.3843/10, ν.4014/11 και ν.4178/13".

Δείτε το έγγραφο εδώ

Αθήνα: ποιες παρεμβάσεις θα γίνουν στο Κέντρο – Η γεωγραφία των δράσεων

 Στο πλαίσιο της διαδικασίας θεσμοθέτησης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης (ΣΟΑΠ) στο Κέντρο της Αθήνας, ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, ανταποκρινόμενος στο συντονιστικό ρόλο του Υπουργείου, απέστειλε στους δεκαπέντε (15) συναρμόδιους Υπουργούς το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) όπως αυτό προτάθηκε από το Δήμο Αθηναίων, προκειμένου να συμμετάσχουν στη διαδικασία διαβούλευσης για την οριστικοποίησή της.
Μεταξύ άλλων, στις παρεμβάσεις περιλαμβάνεται η αύξηση των ανύπαρκτων σε σχέση με τον πληθυσμό χώρων πρασίνου, η προώθηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και του ποδηλάτου και η πρόβλεψη περισσότερων ανοικτών δημόσιων χώρων.
 
Στην επιστολή του ο Υπουργός ΠΕΚΑ επισημαίνει ότι, η κοινή προσπάθεια για την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας μέσω της θεσμοθέτησης του ΣΟΑΠ βρίσκεται στην τελική φάση και μέσα στον επόμενο μήνα θα πρέπει να οριστικοποιηθεί η διαμόρφωση της ΚΥΑ που θα περιλαμβάνει ένα σύνθετο πρόγραμμα δράσεων, με στόχο αφενός την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την ανατροπή της υποβάθμισης, αφετέρου δε, την ανάδειξη της σημαντικής ταυτότητας του ευρύτερου κέντρου της Πρωτεύουσας.
Για τον λόγο αυτό, ο κ. Μανιάτης απέστειλε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων με το σχέδιο της ΚΥΑ προκειμένου οι συναρμόδιοι Υπουργοί να προβούν σε παρατηρήσεις έως τις 15/06/2014.
 
Αναφερόμενος στο θέμα ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, δήλωσε:
 
«Μετά τις συντονισμένες ενέργειες του ΥΠΕΚΑ, του Οργανισμού Αθήνας και του Δήμου Αθηναίων, η προσπάθεια για την ανασυγκρότηση του κέντρου της Αθήνας μέσω της θεσμοθέτησης ενός ΣΟΑΠ, έχει περάσει σε ένα κρίσιμο στάδιο.
Φιλοδοξούμε, με τη συμμετοχή των συναρμόδιων φορέων, μέσα στον επόμενο μήνα να οριστικοποιηθεί η διαμόρφωση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης που θα περιλαμβάνει ένα σύνθετο πρόγραμμα δράσεων, με στόχο την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την ανατροπή της υποβάθμισης και θα δεσμεύει τις Υπηρεσίες ως προς τις απαραίτητες ενέργειες και δράσεις.
Όλοι μαζί μπορούμε να συμβάλλουμε ουσιαστικά στην ανάδειξη της πραγματικής και σημαντικής ταυτότητας του ευρύτερου κέντρου της Αθήνας.»
 
—Στόχoι
 
Οι στόχοι του ΣΟΑΠ όπως παρατίθενται στην ΚΥΑ συνοψίζονται ως εξής:
 
1.α. Ο κεντρικός στόχος του ΣΟΑΠ για το Κέντρο της Αθήνας συνοψίζεται στην επιδίωξη επαναπροσδιορισμού του κέντρου της Αθήνας ως κέντρου μιας διεθνούς και βιώσιμης μητρόπολης. Ο όρος «βιώσιμος» να παραπέμπει στο τρίπτυχο ανταγωνιστικότητα-κοινωνική συνοχή-προστασία του αστικού περιβάλλοντος. Ο στόχος αυτός αφορά το τελικό αποτέλεσμα της παρέμβασης.
 
β. Ενας παράλληλος, επίσης κεντρικός στόχος, αφορά τη διαδικασία επίτευξης του προηγούμενου, και συνίσταται στη συστηματικότητα, συνέχεια, και συντονισμένο χαρακτήρα της παρέμβασης που πρέπει να είναι ολοκληρωμένη για να καλύπτει το
σύνολο των διαστάσεων της κρίσης.
 
2. Για την προώθηση του κεντρικού στόχου, και στα δύο σκέλη του, η στρατηγική που υιοθετείται βασίζεται στα πιο κάτω αρχές, που έχουν προκύψει από την ανάλυση των απαιτήσεων της περιοχής και της παρέμβασης, καθώς και του θεσμικού οπλοστασίου
των ΣΟΑΠ:
 
α. Εστίαση στο κέντρο της Αθήνας, αλληλεπίδραση με συνολική μητροπολιτική περιοχή Αθήνας
 
β. Πρόγραμμα ολοκληρωμένου χαρακτήρα: κοινωνικός, αναπτυξιακός, περιβαλλοντικός, πολεοδομικός, που καθιστά αναγκαία την εμπλοκή πολλών φορέων (δημόσιος και ιδιωτικός τομέας), και κρίσιμο το ρόλο του συντονισμού τους.
 
γ. Αιχμές: ανάκτηση μητροπολιτικού ρόλου, αποτελεσματική διαχείριση, ανταγωνιστικότητα, χωρική και κοινωνική συνοχή, έξυπνη πόλη, εικόνα και ταυτότητα, χωρική διαφοροποίηση στρατηγικής, ειδικές ζώνες έντονης παρέμβασης με ρόλο καταλύτη
 
δ. Συνέργεια με ευρύτερες πολιτικές, άλλες παρεμβάσεις και καταστάσεις (οικονομική κρίση, μεταναστευτικό, μεταρρύθμιση διοίκησης, ΡΣΑ)
 
ε. Διαχρονική προσπάθεια και συστηματικότητα μαζί με χρονική ιεράρχηση δράσεων και προτεραιότητες.
 —Οι βασικοί άξονες των παρεμβάσεων
 
Όπως αναφέρεται στην ΚΥΑ βασικοί άξονες των παρεμβάσεων είναι:
 
Οι άξονες του Σχεδίου είναι οι εξής:
 
1. Ενίσχυση επιχειρηματικότητας Σχέδιο ΚΥΑ ΣΟΑΠ Κέντρου Αθήνας v1.4.2
 
Δίδεται έμφαση στην ενίσχυση των παραγωγικών και επαγγελματικών δραστηριοτήτων της πόλης με παράλληλη αξιοποίηση των σημαντικών αναπτυξιακών, συγκριτικών και ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της και χωρίς μονομερή ή αποκλειστική εξάρτηση από επιδοτήσεις και κρατικές δομές.
 
2. Ενίσχυση δραστηριοτήτων κέντρου
 
Δίδεται έμφαση σε μέτρα και δράσεις για την ενίσχυση των βασικών οικονομικών δραστηριοτήτων του κέντρου, όπως ιδίως ο τουρισμός, το εμπόριο, η βιοτεχνία, οι υπηρεσίες.
 
3. Ενίσχυση πολιτιστικής δημιουργίας
 
Επανασχεδιασμός των λειτουργιών του κέντρου της πόλης με έμφαση στον ρόλο της πολιτιστικής δημιουργίας και σε πολιτικές ενίσχυσής της με νέα εργαλεία, όπως τα clusters πολιτισμού, οι θερμοκοιτίδες, οι πολιτιστικοί πολυχώροι.
 
4. Αναθέρμανση αγοράς ακινήτων
 
Η αναθέρμανση της αγοράς των ακινήτων μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην αναθέρμανση της οικονομίας και στην αναζωογόνηση του αστικού ιστού κινητοποιώντας την επανακατοίκηση του κέντρου και την επαγγελματική στέγαση.
Έμφαση δίδεται στα μέτρα της φορολογίας και των αντικειμενικών αξιών.
 
5. Ασφαλής διαβίωση
 
Υπερτοπικού χαρακτήρα καταστάσεις και προβλήματα έχει δημιουργήσει κατά τα τελευταία χρόνια δυσάρεστες συνθήκες στον τομέα της ασφαλούς διαβίωσης και της ασφαλούς επιχειρηματικής λειτουργίας στο κέντρο της Αθήνας. Αν και η ριζική αντιμετώπιση της εγκληματικότητας γίνεται με την αντιμετώπιση των αιτίων και αποτελεί μακροπρόθεσμο εγχείρημα, στον βραχυπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα είναι απαραίτητη λήψη συγκεκριμένων μέτρων προληπτικής, αποτρεπτικής και κατασταλτικής αστυνόμευσης.
 
6. Θέματα μεταναστών
 
Δίδεται έμφαση σε μέτρα και δράσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων όξυνσης της εγκληματικότητας, που έχουν προκύψει λόγω της συσσώρευσης παράνομων μεταναστών στο κέντρο της Αθήνας.

7. Κοινωνικές υπηρεσίες
 
Δίδεται έμφαση στην προώθηση της κοινωνικής συνοχής μέσω δράσεων για την αντιμετώπιση προβλημάτων σίτισης, περίθαλψης και στέγασης απόρων, λαμβάνοντας υπόψη την παράλληλη υποβάθμιση και περιορισμό των προσφερόμενων υπηρεσιών
του κοινωνικού κράτους.
 
8. Επιστροφή κατοίκων
 
Δίδεται έμφαση σε μέτρα και δράσεις για την επανάκαμψη των κατοίκων στο κέντρο της πόλης με σκοπό την ενδυνάμωση του κοινωνικού ιστού και την αναζωογόνησης της πόλης.
 
9. Αστικό τοπίο – τοπόσημα
 
Δίδεται έμφαση στην αισθητική αναβάθμιση και ανάδειξη σημαντικών τοποσήμων του δημοσίου χώρου της πόλης που συνδέονται με τη σύγχρονη, ιδίως μεταπολεμική, ιστορία της Αθήνας, σε άμεση και ουσιαστική συνέργεια με την προώθηση του τουρισμού ως σημαντικού οικονομικού εργαλείου για την πόλη.
 
10. Ελεύθεροι χώροι
 
Δίδεται έμφαση στην απόκτηση νέων ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων, καθώς και στην συντήρηση, αναβάθμιση και επέκταση των υπαρχόντων, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης του δικτύου των πεζοδρόμων, της αισθητικής αναβάθμισης του αστικού εξοπλισμού, καθώς και της λειτουργικής συναρμογής με τα οδικά Μαζικά Μέσα Μεταφορών και άλλα δίκτυα της πόλης.
 
11. Ταυτότητα και branding
 
Δίδεται έμφαση στην απόδοση συγκεκριμένης χωρικής ταυτότητας σε επιμέρους περιοχές της πόλης ώστε να διαμορφωθεί μία κεντρική ιδέα για τα χαρακτηριστικά και την αστική προσωπικότητα κάθε περιοχής.
 
12. Καθημερινή διαχείριση
 
Δίδεται έμφαση στην ομαλή και ποιοτική διαχείριση της καθημερινότητας, όπως ιδίως σε θέματα καθαριότητας, φωτισμού, αδέσποτων ζώων, γκράφιτι, στάθμευσης.
 
13. Κτηριακό απόθεμα
 
Δίδεται έμφαση σε υποδειγματικές και πιλοτικές δράσεις, που είναι πολύπλοκες και περιλαμβάνουν τεχνικές, οικονομικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές ρυθμίσεις.
 
14. Πολεοδομικές δράσεις
 
Οι αντίστοιχες ενέργειες απαιτούν παρεμβάσεις σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, κατασκευαστικού και θεσμικού χαρακτήρα και κατανέμονται σε περισσότερους άξονες.
 
15. Βιώσιμη κινητικότητα
 
Δίδεται έμφαση στην βιώσιμη κινητικότητα ως συστατικό στοιχείο της περιβαλλοντικά βιώσιμης και συνεκτικής πόλης και συσχετίζεται κυρίως με σύγχρονα, μη ρυπογόνα, Μαζικά Μέσα Μεταφορών και με τη μυϊκή -μη μηχανική- κίνηση στην
πόλη, δηλαδή την κίνηση πεζή και το ποδήλατο.
 
16. Περιβάλλον
 
Δίδεται έμφαση στη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου και στη βελτίωση και αναβάθμιση του υπάρχοντος πρασίνου της πόλης.
 
17. Σχεδιασμός
 
Απαιτείται επανασχεδιασμός και αναθεώρηση των υφιστάμενων σχεδίων, όπως του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Αθήνας και ειδικών διαταγμάτων χρήσεων γης, στο πλαίσιο και της αναθεώρησης του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας.
 
18. Ψηφιακή πόλη
 
Δίδεται έμφαση στην εντεινόμενη ανάγκη ανάπτυξης της ψηφιακής παρουσία του Δήμου με σκοπό την ίδια την λειτουργία του, την επαφή με τους πολίτες και τους επισκέπτες, με σκοπό την βελτίωση της ποιότητας διαβίωσης στην πόλη, την προβολή
της πόλης και την διαχείριση των δομών της.

Νέες επενδύσεις μέσα από το «Εξοικονομώ κατ Οίκον»

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το νέο ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020, γεγονός που τοποθετεί στην τελική ευθεία, το «άνοιγμα» νέων χρηματοδοτήσεων για πλήθος δράσεων και στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το ίδιο το υπουργείο Ανάπτυξης, το ελληνικό πρόγραμμα είναι το 3o μεταξύ των 28 που εγκρίνεται από την Κομισιόν (μετά της Δανίας και της Γερμανίας), ως αποτέλεσμα αφενός της έγκαιρης προετοιμασίας, που ξεκίνησε ενάμιση χρόνο πριν και αφετέρου της καλής συνεργασίας και διαβούλευσης με τις 13 Περιφέρειες, τα υπουργεία και τις υπηρεσίες της Ε.Ε. 
Η έγκριση του νέου ΕΣΠΑ αναμένεται να οδηγήσει και σε νέες επενδύσεις στα πλαίσια του προγράμματος «Εξοικονομώ κατΟίκον», το οποίο συνεχίζεται κανονικά και για τη νέα περίοδο, δίνοντας νέα «ανάσα» στην εγχώρια αγορά, τόσο της ενέργειας όσο και των κατασκευών.
Παράλληλα, για το ΕΣΠΑ του 2014-2020, έχει προβλεφθεί και η ταχεία έγκριση των επιμέρους Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, ούτως ώστε το ταχύτερο δυνατόν να ξεκινήσουν οι προκηρύξεις των νέων δράσεων, κάτι που εκτιμάται ότι θα προσφέρει και τη διασφάλιση για τους υποψήφιους επενδυτές, ότι δεν θα υπάρχει το χρηματοδοτικό κενό που παρατηρείται συνήθως μεταξύ δύο προγραμματικών περιόδων. 
Όσον αφορά ειδικά την Ελλάδα δε, οι δράσεις για την αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων θα είναι εμπροσθοβαρείς προκειμένου να ενισχυθούν οι ομάδες πληθυσμού που αντιμετωπίζουν τώρα τα μεγαλύτερα προβλήματα. Πιο συγκεκριμένα, και βάσει του σχετικού προγραμματισμού του ΥΠΑΑΝ, μέσα στη χρονιά θα προκηρυχθούν δράσεις για:
- Απασχόληση, εκπαίδευση και κατάρτιση των νέων.
- Ενίσχυση ευπαθών κοινωνικών ομάδων (μακροχρόνια άνεργοι, ΑΜΕΑ, κ.α.)
- Αντιμετώπιση της φτώχειας
- Υποστήριξη ανέργων για τη δημιουργία επιχειρήσεων
- Επιταγές (vouchers) για πρόσληψη νέων ανέργων
- Απασχόληση ανέργων σε δράσεις κοινωφελούς εργασίας
- Ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών (συνέχιση του προγράμματος Εξοικονομώ κατ Οίκον)
ΜΕΣΟΤΙΤΛΟΣ: Τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου ΕΣΠΑ
Η Κοινοτική Συνδρομή έχει υπολογιστεί στα 19,7 δισ. (Δημόσια Δαπάνη 24,6 δισ.) ευρώ, τα οποία με τους προστιθέμενους πόρους μπορούν να φθάσουν τα 20,8 δισ. ευρώ, ενώ υφίσταται και δυνατότητα επαύξησης κατά 2 δισ. με την εφαρμογή της ρήτρας αναθεώρησης το 2016. 
Το νέο ΕΣΠΑ περιλαμβάνει συνολικά 7 Εθνικά Επιχειρησιακά προγράμματα, μεταξύ των οποίων τα εξής:
•«Επιχειρηματικότητα – Ανταγωνιστικότητα – Καινοτομία». 
Το μεγαλύτερο πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ, έχει προϋπολογισμό 3,64 δις ευρώ (ΔΔ 4,55 δισ. ευρώ) και απορροφά το 25 % των πόρων, περιλαμβάνοντας ενισχύσεις για:
-εξαγωγικές επιχειρήσεις,
-πιστοποίηση (branding) αγροδιατροφικών προϊόντων,
-νέες επιχειρήσεις από νέους, γυναίκες
-τουριστική προβολή,
-εξοικονόμηση ενέργειας,
-ανακύκλωση – αξιοποίηση αποβλήτων,
-καινοτομία
•«Περιβάλλον-Μεταφορές»
Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται στα 3,5 δισ. ευρώ (ΔΔ 4,2 δισ. ευρώ) και περιλαμβάνει τα εξής:
- Ολοκλήρωση Διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου,
- Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης,
- Έργα αεροδρομίων, λιμενικά έργα.
- Διαχείριση αποβλήτων
- Νέες υποδομές αλλά και ολοκλήρωση έργων του προηγούμενου ΕΣΠΑ 
Πηγή: 4green.g

Καθυστερούν οι δασικοί χάρτες

Είναι το κατεξοχήν περιβαλλοντικό και αναπτυξιακό εργαλείο, που θα δώσει οριστικό τέλος σε κάθε αμφισβήτηση. Ομως, 15 χρόνια μετά την πρώτη προσπάθεια για την κατάρτιση δασικών χαρτών και 4 χρόνια μετά την επανεκκίνηση της προσπάθειας έχει ολοκληρωθεί λιγότερο από το 1%.
Το υπουργείο Περιβάλλοντος ετοιμάζεται σε λίγες ημέρες να καταθέσει στη Βουλή ένα νέο δασικό σχέδιο νόμου, το οποίο μάλιστα θα προωθηθεί ως κατεπείγον, προϋπόθεση για την εκταμίευση της επόμενης δόσης. Μόνο που αν το νομοθέτημα παραμείνει στη μορφή που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον περασμένο Σεπτέμβριο, απειλεί να ακυρώσει τη μέχρι τώρα εργασία επί των δασικών χαρτών, η κατάρτιση των οποίων είναι υποχρέωση έναντι του Μνημονίου.
Η κατάρτιση των δασικών χαρτών όπως τους γνωρίζουμε σήμερα ξεκίνησε το 1999, με βάση τον πρώτο νόμο για το Εθνικό Κτηματολόγιο (Ν. 2664/1998). Σταδιακά οι πρώτες 330 περιοχές που κηρύχθηκαν υπό κτηματογράφηση στο Α΄ πιλοτικό, Β΄ πιλοτικό και 1ο κύριο πρόγραμμα κτηματογράφησης απέκτησαν δασικούς χάρτες. Ωστόσο, αυτοί οι δασικοί χάρτες δεν κυρώθηκαν ποτέ, όχι μόνο γιατί καθυστέρησαν λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπισαν οι μελετητές που τους συνέτασσαν.
Αλλά και γιατί, στο μεταξύ, άλλαξε η νομοθεσία (με τον λεγόμενο «δασοκτόνο» νόμο Δρυ, που ακυρώθηκε από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικός) για το τι θεωρείται δάσος και επομένως θα έπρεπε να καταρτιστούν από την αρχή. Η προσπάθεια άρχισε και πάλι το 2010 με τον νόμο Μπιρμπίλη για τους δασικούς χάρτες (Ν. 3889/10) προβλέποντας ανάμεσα σε άλλα τη μερική κύρωση ενός δασικού χάρτη, μέχρι να εξεταστούν οι τυχόν αντιρρήσεις, ενώ λύσεις σε κάποια από τα προβλήματα που είχαν ανακύψει έδωσε και ο Ν. 4164/13.
Πού βρισκόμαστε σήμερα; Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της «Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογραφήσεις» (ΕΚΧΑ) μέχρι σήμερα έχουν κυρωθεί (μερικώς ή συνολικά) 52 δασικοί χάρτες, που αντιστοιχούν συνολικά σε 1,1 εκατ. στρέμματα ή το 0,84% των δασικών χαρτών της χώρας. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων πρόκειται για μικρούς δασικούς χάρτες, εκείνης της πρώτης ομάδας των 330 περιοχών του Κτηματολογίου. Επίσης έχουν καταρτιστεί 477 δασικοί χάρτες, που αντιστοιχούν σε έκταση 12,2 εκατ. στρεμμάτων (και στο 9,29% του συνόλου), αλλά δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία κύρωσή τους από το Δημόσιο. Υπό κατάρτιση βρίσκονται οι χάρτες για ακόμα 46 εκατ. στρέμματα δασικών εκτάσεων (35,35% του συνόλου), ενώ υπό ανάθεση (σε ιδιώτες μελετητές) βρίσκονται οι χάρτες που αντιστοιχούν σε ακόμα 15,4 εκατ. στρέμματα (11,69% του συνόλου). Οπως υποστηρίζουν στελέχη της ΕΚΧΑ, σύντομα θα αναρτηθεί μεγάλος αριθμός δασικών χαρτών της Αττικής.
Γιατί έχει καθυστερήσει τόσο η υπόθεση των δασικών χαρτών; Το σχέδιο νόμου που έδωσε τον περασμένο Σεπτέμβριο το υπουργείο Περιβάλλοντος σε διαβούλευση ίσως έχει την απάντηση, αφού προωθούσε σημαντικές αλλαγές στο ποιες περιοχές καλύπτονται από τη δασική νομοθεσία. Το νομοσχέδιο πρότεινε ουσιαστικά την κατάργηση της προστασίας των χορτολιβαδικών εκτάσεων, που έχουν σημαντικό ρόλο και οικολογικό ενδιαφέρον, αλλά είναι ταυτόχρονα περιζήτητες για οικονομική εκμετάλλευση. Αλλάζοντας όμως τον ορισμό των εκτάσεων που καλύπτει η δασική νομοθεσία, το ΥΠΕΚΑ έθετε υπό αμφισβήτηση και τη διαδικασία κατάρτισης των δασικών χαρτών. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή με σκοπό να ψηφιστεί μέσα στον Ιούνιο, κλείνοντας το νομοθετικό «τρίπτυχο» αιγιαλός – χωροταξία – δάση.
Του Γιώργου Λαλιου
Πηγή: kathimerini.gr

Διαθέσιμη από σήμερα η νέα διαδικτυακή εφαρμογή για τη θέαση των "Τελικών Στοιχείων Κτηματογράφησης"

Από σήμερα 28 Μαΐου 2014, είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της ΕΚΧΑ ΑΕ, (www.ktimatologio.gr/e–ktimatologio/ηλεκτρονικές υπηρεσίες) η νέα διαδικτυακή εφαρμογή για «τη θέαση των τελικών στοιχείων Κτηματογράφησης», σε συνέχεια προηγούμενης ανακοίνωσης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννη Μανιάτη.

Για πρώτη φορά, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να έχουν δωρεάν ενημέρωση, άμεσα και εύκολα για το αποτέλεσμα της κτηματογράφησης στις περιοχές που εντάσσονται σε λειτουργία Κτηματολογίου.

Σκοπός της νέας υπηρεσίας, είναι η ενημέρωση των δικαιούχων για την τελική καταγραφή του ακινήτου τους, όπως είχε τη στιγμή λήξης της κτηματογράφησης και έναρξης λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου, μετά την ανάρτηση και την αναμόρφωση των στοιχείων με τα αποτελέσματα των ενστάσεων / αιτήσεων διόρθωσης.

Τα αποτελέσματα της αναζήτησης θα αφορούν σε :
α) Απόσπασμα του Κτηματολογικού Φύλλου (νομική πληροφορία) και
β) Απόσπασμα χάρτη στον οποίο είναι οριοθετημένο το ακίνητο (χωρική πληροφορία) στα οποία θα αναγράφεται ο Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου του ακινήτου που θα αφορά η αναζήτηση.
Επιπλέον, ο ενδιαφερόμενος θα ενημερώνεται για την ημερομηνία που συνιστά την έναρξη υπολογισμού της προθεσμίας για τη διόρθωση των αρχικών  εγγραφών στην περιοχή ενδιαφέροντός του.

Η εφαρμογή τίθεται αρχικά σε λειτουργία για τις 16 περιοχές που εντάχθηκαν σε λειτουργία Κτηματολογίου μέσα στο 2013 (10 Πρωτεύουσες Νομών και 6 πόλεις της Θεσσαλονίκης), οι οποίες είναι: Λάρισα, Καρδίτσα, Ναύπλιο, Σπάρτη, Τρίπολη, Κόρινθος, Ηγουμενίτσα, Πρέβεζα, Ζάκυνθος, Πύργος και Αμπελόκηποι, Ελευθέριο-Κορδελιό, Εύοσμος, Μενεμένη, Ωραιόκαστρο, Νέα Μαγνησία-Διαβατά (Θεσσαλονίκης).

Στο εξής, μετά την περαίωση της κτηματογράφησης στις περιοχές που διενεργούνται ήδη σχετικές εργασίες, η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη μέσα σε ένα μήνα από την έναρξη λειτουργίας του Κτηματολογικού Γραφείου στην οικεία κτηματογραφημένη περιοχή.

Σημειώνεται τέλος, ότι τα εκτυπώσιμα στοιχεία θα έχουν καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για οποιαδήποτε συναλλαγή.

Τρίτη 27 Μαΐου 2014

Ποιοι πρέπει να υποβάλουν Ε9 μέχρι την Παρασκευή για να μην πληρώσουν πρόστιμο

Τον κατάλογο των προσώπων που υποχρεούνται να υποβάλουν το έντυπο Ε9 μέχρι την Παρασκευή υπενθυμίζει το υπουργείο Οικονομικών με σχετική ανακοίνωσή του προειδοποιώντας ότι όσοι δεν ανταποκριθούν στη φορολογική τους υποχρέωση, θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμο.
Ο προβληματισμός στο υπουργείο Οικονομικών από τη μειωμένη ανταπόκριση μόλις τέσσερις ημέρες πριν την εκπνοή της προθεσμίας είναι μεγάλος δεδομένου ότι από το περιεχόμενο των δηλώσεων που θα υποβληθούν φέτος –και σε συνδυασμό με τα στοιχεία που ήδη υπάρχουν στα αρχεία του υπουργείου Οικονομικών, θα καθοριστεί η φοροληγέα ύλη βάση της οποίας θα υπολογιστεί ο καινούργιος ενιαίος φόρος ακίνητης περιουσίας (ΕΝΦΙΑ).

Υπενθυμίζεται ότι υποχρέωση υποβολής Δήλωσης Ε9 για το έτος 2014 έχουν:
·        Όσοι φορολογούμενοι είχαν μεταβολές στην περιουσιακή τους κατάσταση εντός του έτους 2013, οι οποίες υπάρχουν και κατά την 1η Ιανουαρίου 2014.
·        Τα νομικά πρόσωπα, εφόσον τα ακίνητά τους εντάσσονται σε κάποια κατηγορία απαλλαγών ή μειώσεων του ΕΝ.Φ.Ι.Α., (άρθρα 3, 4 και 5 του ν.4223/2013).
·        Τα φυσικά πρόσωπα τα οποία έχουν ακίνητα που απαλλάσσονται του φόρου ή για τα οποία προβλέπεται μείωση αυτού (άρθρα 3, 4 και 5 του ν.4223/2013).
·        Όσοι έχουν τακτοποιηθέντα ή νομιμοποιηθέντα ακίνητα ή ημιυπαίθριους χώρους, εφόσον αυτοί δεν έχουν αναγραφεί σε προηγούμενες δηλώσεις Ε9.
·        Όσοι έχουν κενά ημιτελή ακίνητα που δεν έχουν ηλεκτροδοτηθεί ή ηλεκτροδοτούνται με εργοταξιακό ρεύμα, ανεξάρτητα αν τα έχουν ήδη δηλώσει, προκειμένου να τύχουν της προβλεπόμενης μείωσης στον ΕΝ.Φ.Ι.Α..
·        Ο κάτοχος ακινήτου, που ανήκει σε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, χωρίς τη συναίνεση του φορέα.
·        Ο κάτοχος ακινήτου, που ανήκει στην ΕΤΑΔ ΑΕ και στην «Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε.», με τη συναίνεση των ως άνω εταιρειών.
·        Ο Ο.Τ.Α., για ακίνητο που έχει δεσμεύσει για οποιονδήποτε λόγο, για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκκρεμεί η καταβολή σχετικής αποζημίωσης. Ο κάτοχος δεσμευμένου ακινήτου από ΟΤΑ, για το οποίο εκκρεμεί καταβολή αποζημίωσης, οφείλει να το αναγράψει και αυτός στο Ε9, και να σημειώσει ότι το ακίνητο είναι δεσμευμένο από ΟΤΑ και εκκρεμεί η καταβολή αποζημίωσης.
·        Ο εργολάβος, για να αναγράψει το εργολαβικό του αντάλλαγμα, εφόσον έχουν παρέλθει 4 χρόνια από την έναρξη ανέγερσης της οικοδομής ή και πριν την παρέλευση της τετραετίας εφόσον το εργολαβικό αντάλλαγμα έχει χρησιμοποιηθεί από αυτόν καθ’ οιονδήποτε τρόπο. Ο οικοπεδούχος για να διαγράψει το εργολαβικό αντάλλαγμα, σύμφωνα με τα ανωτέρω.

Οι δώδεκα παγίδες του Ε9

Παγίδες έξτρα φόρων κρύβουν ενδεχόμενα λάθη στη συμπλήρωση του Εντύπου Ε9 το οποίο καλούνται να υποβάλλουν έως τις 30 Μαΐου, περισσότεροι από ένα εκατομμύριο φορολογούμενοι. Τυχόν λάθη μπορεί να στοιχίσουν ακριβά, καθώς τα στοιχεία του Ε9 θα αποτελέσουν τη βάση υπολογισμού του νέου ΕΝΦΙΑ αλλά και του νέου συμπληρωματικού φόρου (στα πρότυπα του ΦΑΠ για όσους έχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ). Το νέο έντυπο Ε9 απαιτεί φέτος την αναγραφή περισσότερων στοιχείων για την επιβολή του νέου Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) ενώ σ' αυτούς που υποχρεούνται να υποβάλουν φέτος το Εντυπο Ε9 περιλαμβάνονται όλοι όσοι:
**Νομιμοποίησαν ή τακτοποίησαν αυθαίρετα κτίσματα, ημιυπαίθριους ή άλλους χώρους εντός του 2013 καθώς και όσοι προέβησαν σε «νομιμοποιήσεις» ή «τακτοποιήσεις» εντός των προηγουμένων ετών, αλλά δεν δήλωσαν τα σχετικά στοιχεία στο Ε9 κατά τα αντίστοιχα έτη. Μέχρι σήμερα οι φορολογούμενοι αυτοί δεν ήταν υποχρεωμένοι να δηλώσουν τους «τακτοποιημένους» ημιυπαίθριους στο Εντυπο Ε9 παρά μόνο στην περίπτωση που μεταβίβαζαν το ακίνητο. Τώρα με την υποχρεωτική αναγραφή των ημιυπαίθριων χώρων αυτομάτως αυξάνεται και η επιφάνεια των κατοικιών που θα πρέπει να δηλώσουν στην εφορία, με συνέπεια την αύξηση του ΕΝΦΙΑ που θα κληθούν να καταβάλουν φέτος.
**Κατέχουν ακίνητα τα οποία απαλλάσσονται από τον νέο Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων, μεταξύ των οποίων και όσοι κατέχουν θερμοκήπια, στάβλους, μαντριά, αποθήκες προϊόντων φυτικής ή ζωικής παραγωγής. Αν τα απαλλασσόμενα από τον ΕΝΦΙΑ ακίνητα, ή ακίνητα τα οποία φορολογούνται με μειωμένους συντελεστές δεν δηλωθούν στα σωστά πεδία, ο φορολογούμενος κινδυνεύει να βρεθεί αντιμέτωπος με έξτρα φόρο. Το Ε9 θα πρέπει να υποβληθεί έως τις 30 Μαϊου.  Με βάση τις σχετικές ανακοινώσεις του υπουργείου Οικονομικών, υποχρέωση να υποβάλλουν το έντυπο έχουν:
1. Όσοι είχαν μεταβολές στην περιουσιακή τους κατάσταση εντός του 2013, οι οποίες υπάρχουν και την 1η Ιανουαρίου 2014. Σ' αυτή την κατηγορία, υπάγονται όσοι το περασμένο έτος πώλησαν ή αγόρασαν ακίνητα, μεταβίβασαν ή απέκτησαν ακίνητα με δωρεές ή γονικές παροχές, κληρονόμησαν ακίνητα, μεταβίβασαν ή απέκτησαν την ψιλή κυριότητα ή την επικαρπία ακινήτων, είχαν οποιεσδήποτε μεταβολές στα ποσοστά συνιδιοκτησίας ή στις επιφάνειες των ακινήτων τους
2. Τα νομικά πρόσωπα, εφόσον τα ακίνητά τους εντάσσονται σε κάποια κατηγορία απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ.
3. Τα φυσικά πρόσωπα, εφόσον έχουν ακίνητα τα οποία απαλλάσσονται του φόρου ή προβλέπεται μείωση αυτού. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται οι αγρότες και κτηνοτρόφοι που θα πρέπει να δηλώσουν τους χώρους αποθήκευσης προϊόντων φυτικής ή ζωικής παραγωγής, μαντριά, στάνες, θερμοκήπια, κ.λπ. Για τα κτίσματα αυτά προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ.
4. Όσοι κατέχουν αυθαίρετα κτίσματα ή ημιυπαίθριους ή βοηθητικούς ή κύριους χώρους που έχουν "τακτοποιηθεί" ή "νομιμοποιηθεί", μόνο στις περιπτώσεις που δεν έχουν αναγράψει τα ακίνητα αυτά ή τους χώρους αυτούς σε προηγούμενες δηλώσεις Ε9. Οι χώροι και τα κτίσματα που «τακτοποιήθηκαν» ή νομιμοποιήθηκαν πρέπει να δηλωθούν πλέον στη νέα τους («τακτοποιημένη» ή «νομιμοποιημένη») κατάσταση ώστε η εικόνα του Ε9 συμφωνεί με τις δηλώσεις των μηχανικών για την τακτοποίηση.
5. Όποιος έχει ακίνητο σε πολυκατοικία, η οποία διαθέτει κοινόχρηστη πισίνα ή κλειστούς (υπόγειους κυρίως) κοινόχρηστους χώρους αποθηκών ή θέσεων στάθμευσης, για να τους αναγράψει στη δήλωση στοιχείων ακινήτων. Οι χώροι αυτοί θα δηλωθούν εφόσον είναι παρακολουθήματα του ακινήτου (κάτι τέτοιο αναγράφεται στο συμβόλαιο) και εφόσον υπάρχει αποκλειστική χρήση κοινόχρηστου χώρου. Δεν πρέπει, να δηλωθούν περιπτώσεις που δεν αποτελούν παρακολουθήματα της ιδιοκτησίας.
6. Όσοι είχαν μεταβολή στην οικογενειακή κατάστασή τους (γάμος, διαζύγιο, παιδί που δεν είναι πλέον προστατευόμενο μέλος και θα υποβάλει δική του δήλωση και Ε9, θάνατος του υπόχρεου, οπότε για λογαριασμό του θα υποβάλουν οι κληρονόμοι κ.λπ.).
7. Ο εργολάβος, για να αναγράψει το εργολαβικό του αντάλλαγμα, εφόσον έχουν παρέλθει 4 χρόνια από την έναρξη ανέγερσης της οικοδομής ή έχουν χρησιμοποιηθεί καθ' οιονδήποτε τρόπο από αυτόν τα ακίνητα πριν την παρέλευση της τετραετίας. Επίσης το Ε9 θα υποβάλλει και ο οικοπεδούχος, για να διαγράψει το εργολαβικό αντάλλαγμα.
8. Ο κάτοχος ακινήτου που ανήκει σε φορέα της Γενικής Κυβέρνησης (ΟΤΑ, ΝΠΔΔ), ο οποίος κατέχει το ακίνητο χωρίς τη συναίνεση του φορέα.
9. Ο κάτοχος ακινήτου που ανήκει στην ΕΤΑΔ ΑΕ και στην «Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε.», ο οποίος κατέχει το ακίνητο με τη συναίνεση των εταιρειών αυτών.
10. Οι Ο.Τ.Α. για τα ακίνητα τα οποία έχουν δεσμεύσει και έχει προσδιορισθεί η αποζημίωση, για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκκρεμεί η καταβολή της σχετικής αποζημίωσης. (Ο κύριος του δεσμευμένου από Ο.Τ.Α. ακινήτου εξακολουθεί να είναι υπόχρεος να δηλώνει το ακίνητο).
11. Κατ' εξαίρεση η σύζυγος, η οποία δεν είναι ενεργή χρήστης των υπηρεσιών του Taxisnet, διαρκούντος του έγγαμου βίου υποβάλλει ηλεκτρονικά τη δήλωση στοιχείων ακινήτων της, χρησιμοποιώντας, για την πρόσβαση στο Taxisnet, το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης του συζύγου της. Από την ημερομηνία ενεργοποίησης του ονόματος χρήστη και κωδικού πρόσβασης από τη σύζυγο δεν είναι πλέον δυνατή η υποβολή δήλωσης στοιχείων ακινήτων της με τη χρήση των κωδικών του συζύγου. Σε περίπτωση διακοπής ή διάστασης της έγγαμης σχέσης διακόπτεται η δυνατότητα χρήσης του ονόματος χρήστη και του κωδικού πρόσβασης του πρώην ή σε διάσταση συζύγου, από την ημερομηνία καταχώρησης της διακοπής ή της διάστασης στο μητρώο.


12. Η δήλωση στοιχείων ακινήτων ανηλίκου τέκνου υποβάλλεται από τους γονείς για λογαριασμό του ανηλίκου τέκνου.

Τετάρτη 21 Μαΐου 2014

Πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ

Ασφαλώς πρόκειται για το πιστοποιητικό ΕΝΦΙΑ που χορηγείται από το taxisnet, αλλά και από τις Δ.Ο.Υ. και είναι προαπαιτούμενο δικαιολογητικό για τη σύνταξη συμβολαίων μεταβίβασης, γονικών παροχών, και άλλων δικαιοπραξιών.

Η τελείως γραφειοκρατική και αχρείαστη αυτή απαίτηση έχει καθηλώσει περί τα 5-10 συμβόλαια ανά συμβολαιογράφο.

Και αυτό διότι με την επικαιροποίηση των σχετικών Ε9 και τη δήλωση ημιυπαιθρίων του Ν.3843/11 (που σχεδόν όλοι έχουν...) ή κάποιας άλλης αυθαιρεσίας, απαιτούνται χειρόγραφες δηλώσεις προς την εφορία. Οι εφορίες δεδομένης της έλλειψης προσωπικού διακπεραιώνουν με βήμα χελώνας τις υποθέσεις.

Πολλές φορές μάλιστα οι ενδιαφερόμενοι διατυπώνουν "ρεσιτάλ σχολαστικότητας" από τους αρμόδιους υπαλλήλους των εφοριών, που συνεπάγεται ένα απίστευτο πήγαινε-έλα από τους διεκπεραιωτές με νέα έγγραφα ΕΝΦΙΑ από τους συμβολαιογράφους...

Οποιος ξεπεράσει το ΕΝΦΙΑ, το πιστοποιητικό που σχετίζεται με την απόδοση των ΦΑΠ 2010,2011,2012,2013, θεωρείται ότι πάει για συμβόλαιο.

Αρκεί να πάρει την σχετική φορολογική ενημερότητα, να έχει τακτοποιήσει ΤΑΠ, ενεργειακό πιστοποιητικό, βεβαίωση του Ν.4178/13, ασφαλιστικές ενημερότητες από το ΙΚΑ του έργου και περαιώσεις των Ν.3843/11 (για την πιο κλασσική φόρμα του ημιυπαίθριου). Δηλαδή όπως καταλαβαίνετε δεν τίθεται θέμα...γραφειοκρατίας!!!

Λήγει η υποβολή Ε9 στις 30.5.2014 - ποιοι υποχρεούνται να το υποβάλλουν

Σε 9 ημέρες (30.5.2014) λήγει η ημερομηνία υποβολής της δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) για φυσικά και νομικά πρόσωπα.
Υποχρέωση να υποβάλλουν δήλωση έχουν όσοι είχαν μεταβολές στην περιουσιακή τους κατάσταση εντός του έτους 2013 και για τα εμπράγματα δικαιώματα που είχαν στην κατοχή τους την 1.1.2014.
Παράλληλα, δήλωση Ε9 θα πρέπει να υποβάλλουν όσοι έχουν τακτοποιήσει ή νομιμοποιήσει ημιυπαιθρίους χώρους ή αυθαίρετα, στην περίπτωση που δεν έχουν αναγράψει τις αλλαγές αυτές σε προηγούμενες δηλώσεις Ε9.

Επίσης, υποχρέωση για νέο Ε9 έχουν και όσοι θέλουν να δηλώσουν την πραγματική κατάσταση του ακινήτου τους, δηλαδή τα πραγματικά τετραγωνικά των κύριων και βοηθητικών χώρων ακόμα και εάν αυτοί δεν έχουν τακτοποιηθεί ή ρυθμιστεί με κανέναν από τους νόμους των προηγούμενων ετών. Η υποχρέωση αυτή προκύπτει από τον νόμο που εισήγαγε τον νέο φόρο (ν.4223/2013 - ΕΝΦΙΑ), και συγκεκριμένα από το άρθρο 1 παράγραφος 5. "Για τον καθορισμό του ΕΝ.Φ.Ι.Α. λαμβάνεται υπόψη η πραγματική κατάσταση του ακινήτου. Η πραγματική κατάσταση του ακινήτου προκύπτει από την οριστική εγγραφή στο κτηματολογικό γραφείο. Αν δεν υπάρχει οριστική εγγραφή, λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία του ακινήτου, όπως προκύπτουν από τον τίτλο κτήσης. Αν δεν υπάρχει τίτλος κτήσης, λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία της πραγματικής κατάστασης του ακινήτου. Αν η πραγματική επιφάνεια του ακινήτου υπερβαίνει αυτή που αναγράφεται στην οριστική εγγραφή στο κτηματολογικό γραφείο ή στον τίτλο κτήσης ή στην άδεια οικοδομής ή έχει γίνει αλλαγή της χρήσης του ακινήτου, λαμβάνεται υπόψη η πραγματική επιφάνεια και η πραγματική χρήση του ακινήτου".

Τέλος νέα δήλωση Ε9 θα πρέπει να κάνουν για επικαιροποίηση στοιχείων όσοι προσδιορίζουν απαλλαγή ή μειωμένο ΕΝ.Φ.Ι.Α.

Περισσότερες πληφορορίες για την υποβολή του Ε9 μπορείτε να βρείτε εδώ.

Παρασκευή 16 Μαΐου 2014

ΣτΠ: εισφορά σε χρήμα πολιτών.... λόγω ένταξης στο σχέδιο πόλεως (ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ)

Ο δήμος Μαρκόπουλου - Μεσογαίας έκανε δεκτή την παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη, για την ορθή επανάληψη διαδικασίας, σχετικά με την διαδικασία εισφοράς σε χρήμα ιδιοκτητών ακινήτων στην περιοχή του Πόρτο Ράφτη.

Σημειώνεται ότι είχε προηγηθεί η διαμαρτυρία των ιδιοκτητών της 4ης και 5ης Πολεοδομικής Ενότητας του Πόρτο Ράφτη προς την ανεξάρτητη Αρχή, για τις ατομικές ειδοποιήσεις που έλαβαν ταχυδρομικώς από την οικονομική υπηρεσία του δήμου, οι οποίες αφορούσαν στην εισφορά σε χρήμα που οφείλουν, λόγω ένταξης στο σχέδιο πόλεως.

Το σχετικό έγγραφο της ειδοποίησης ήταν ελλιπές, ως προς τις πληροφορίες που παρείχε και ο δήμαρχος, προφανώς αποδεχόμενος τον λανθασμένο τρόπο ειδοποίησης των πολιτών, δημοσίευσε ανοιχτή επιστολή, με την οποία τους ενημέρωνε για το πρόβλημα, παρατείνοντας την προθεσμία καταβολής.

Η Αρχή επισήμανε εγγράφως, ότι κάθε ειδοποίηση αποτελεί ατομική διοικητική πράξη, με την οποία επιβάλλεται ένα δυσμενές μέτρο στον πολίτη και η κοινοποίησή της είναι αναγκαία, σύμφωνα με τη γενική αρχή του διοικητικού δικαίου. Επίσης, διευκρίνισε, ότι η ανοιχτή επιστολή δεν αποτελεί σύννομο τρόπο διόρθωσης των ελαττωμάτων της πράξης, ενώ η παράταση της προθεσμίας με αυτήν, δεν αποτελεί νόμιμο τρόπο επίλυσης του ζητήματος.

Ο Συνήγορος πρότεινε στον δήμο να προχωρήσει στην επανάληψη της διαδικασίας κοινοποίησης, σύμφωνα με όσα ορίζουν οι σχετικές διατάξεις, ζήτησε να ενημερωθούν οι υπόχρεοι για τα ακριβή ποσά και τις δόσεις στις οποίες επιμερίζονται και να προβλεφθούν νέες προθεσμίες για την καταβολή της πρώτης δόσης.

Τελικώς, ο δήμος Μαρκόπουλου - Μεσογαίας, υιοθέτησε τις προτάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη και επανέλαβε τη διαδικασία, όπως ορίζει ο νόμος.

Περισσότερες πληφορορίες μπορείτε να δείτε εδώ

ΠΗΓΗ : BUILDNET.GR

Κτίριο με τσιμέντο που μειώνει τους ατμοσφαιρικούς ρύπους

Mε ένα εντυπωσιακό κτήριο του οποίου οι όψεις έχουν την δυνατότητα να μειώνουν τους ατμοσφαιρικούς ρύπους, συμμετέχει η Ιταλία στην Expo 2015 του Μιλάνου.
01_palazzo_italia-error image
Το εξαόροφο κτήριο που σχεδιάστηκε από αρχιτεκτονικό γραφείο των Nemesi & Partners(nemesistudio.it), χρησιμοποιεί στις όψεις, που συντίθενται από ένα πολύπλοκο πλέγμα, έναειδικού τύπου τσιμέντο πατέντα της Ιταλικής Italcementi (italcementigroup.com), τοi.active BIODYNAMIC“. Το πρωτοπόρο αυτό υλικό αντιδρά στο άμεσο ηλιακό φως, δεσμεύει συγκεκριμένα ατμοσφαιρικά στοιχέια και τα μετατρέπει σε αδρανή άλατα,μειώνοντας με αυτό τον τρόπο τους ατμοσφαιρικούς ρύπους και περιορίζοντας το νέφος.
02_palazzo_italia-error image
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή του Palazzo Italia (περίπου 13.000 τετραγωνικών μέτρων που αναπτύσσονται σε έξι επίπεδα) και τα προσωρινά κτίρια Cardo (10.700 τετραγωνικών μέτρων σε τρία επίπεδα ). Η αρχιτεκτονική ιδέα του Ιταλικού περιπτέρου όπως την περιγράφουν οι Nemesi είναι ένα αστικό δάσος.
04_palazzo_italia-error image
Το Palazzo Italia είναι εμπνευσμένο από μια φυσική αρχιτεκτονική, στην οποία η ύφανση του εξωτερικού πλέγματος δημιουργεί εναλλαγές του φωτός και της σκιάς δημιουργώντας την αίσθηση ενός απολιθωμένου δάσους. Τα κτήρια δημιουργούν μια εσωτερική πλατεία, και είναι τοποθετημένα σε τέσσερα τετράγωνα που συνδέονται μεταξύ τους με γέφυρες και στα οποία θα φιλοξενηθεί ο χώρος της έκθεσης ( τετράγωνο δυτικά ), η αίθουσα εκδηλώσεων ( νότιο τμήμα ), τα γραφεία ( βόρεια μπλοκ ) και οι συνεδριακές αίθουσες ( ανατολικό μπλοκ ).
03_palazzo_italia-error imageΗ διαδρομή της έκθεσης ξεκινά από την εσωτερική πλατεία. Το Palazzo Italia παρέχει χώρο εκδηλώσεων στις ισόγειο και εκθέσεις, συνέδρια και χώρους για συνάθροισης στα άλλα επίπεδα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται εστιατόρια, και μια βεράντα στον τελευταίο όροφο.
06_palazzo_italia-error image
Πηγή: ered.gr

Σε έξι δόσεις η πληρωμή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων

 Τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει η αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων για την πληρωμή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων σε 5 εκατομμύρια ιδιοκτήτες.
Συγκεκριμένα, η πρώτη δόση θα καταβληθεί έως τις 31 Ιουλίου και οι υπόλοιπες πέντε δόσεις τους μήνες που ακολουθούν, ενώ η τελευταία θα καταβληθεί την 31η Δεκεμβρίου του 2014. Υπενθυμίζεται ότι με τον νέο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων φορολογούνται για πρώτη φορά τα αγροτεμάχια, οι «τακτοποιημένοι» αυθαίρετοι χώροι, ενώ αντίθετα απαλλάσσονται τα γεωργικά και κτηνοτροφικά κτίσματα (αποθήκες, μαντριά κ.λπ.). Ωστόσο, ο ενιαίος φόρος περιλαμβάνει μειώσεις για όσους έχουν στην κατοχή τους μόνο ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα σε σχέση με τους φόρους που πλήρωναν τα τελευταία τρία χρόνια. Από την άλλη, όσοι έχουν στην κατοχή τους έστω και ένα αγροτεμάχιο θα επιβαρυνθούν καταβάλλοντας περισσότερους φόρους στο ελληνικό Δημόσιο.
 
Οσοι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν μεταβολές στην ακίνητη περιουσία θα πρέπει να υποβάλουν και το έντυπο Ε9 προκειμένου να υπολογιστεί ο Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων. Σημειώνεται ότι το Ε9 υποβάλλεται ηλεκτρονικά από κάθε φυσικό πρόσωπο. Μόνο στην περίπτωση που ο υπόχρεος σε δήλωση στοιχείων ακινήτων έτους 2014 έχει αποβιώσει, η δήλωση υποβάλλεται χειρόγραφα στον αρμόδιο προϊστάμενο ΔΟΥ από όλους τους κληρονόμους ή από πληρεξούσιο. Οι μεταβολές της περιόδου από 1/1/2014 έως 31/5/2014 θα υποβληθούν μέχρι τις 30 Ιουνίου 2014. Από την 1η Ιουλίου 2014 θα αρχίσει η διαρκής ενημέρωση του Ε9. Δηλαδή, η προθεσμία ενημέρωσης κάθε μεταβολής ακινήτου θα γίνεται μέσα σε 30 ημέρες από την ημερομηνία μεταβολής στο ακίνητο.
 
Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων. Ο κύριος φόρος θα επιβαρύνει όλες τις κατηγορίες ακινήτων και θα επιβάλλεται αυτοτελώς σε κάθε ακίνητο και θα υπολογίζεται επί των επιφανειών ως εξής:
 
1. Κτίσματα: Ο συντελεστής του βασικού φόρου θα κυμαίνεται από 2 έως 13 ευρώ ανά τ.μ. ανάλογα με την τιμή ζώνης στην οποία βρίσκεται κάθε ακίνητο. Συνολικά προβλέπονται 12 φορολογικά κλιμάκια. Με την εφαρμογή του νέου φόρου, όλοι όσοι έχουν στην κατοχή τους μόνο κατοικίες χωρίς οικόπεδα, ανεξαρτήτως αξίας, θα πληρώσουν το 2014 χαμηλότερο φόρο σε σχέση με φέτος.
 
2. Οικόπεδα: Ο βασικός φόρος θα κυμαίνεται από 3 έως 9.000 ευρώ το στρέμμα, σε 25 κλιμάκια.
 
3. Αγροτεμάχια και λοιπές εκτάσεις γης εκτός σχεδίου ή οικισμών: Ο βασικός φόρος ορίζεται στο 1 ευρώ ανά στρέμμα.
 
Συμπληρωματικός φόρος (πρώην ΦΑΠ). Ο συμπληρωματικός φόρος θα επιβάλλεται στο σύνολο της αξίας των κτισμάτων και των οικοπέδων εντός σχεδίου ή οικισμών που κατέχουν τα φυσικά πρόσωπα, με αφορολόγητο όριο και προοδευτική φορολογική κλίμακα. Το αφορολόγητο όριο ανέρχεται σε 300.000 ευρώ. Οι συντελεστές του συμπληρωματικού φόρου θα ξεκινούν από 0,1% για ακίνητες περιουσίες συνολικής αξίας πάνω από το αφορολόγητο όριο των 300.000 ευρώ και θα φθάνουν το 1% για περιουσίες αξίας άνω του 1.000.000 ευρώ. Στη συνέχεια παρατίθενται παραδείγματα:
 Κατοικίες
 
1. Διαμέρισμα 90 τ.μ. στο Αιγάλεω με τιμή ζώνης 1.050 ευρώ/τ.μ., στον δεύτερο όροφο, καινούργιο, με δύο προσόψεις. • ΕΝΦΙΑ 2014: 428,82 ευρώ.
 
2. Διαμέρισμα 100 τ.μ. στον Αλιμο με τιμή ζώνης 1.450 ευρώ ανά τ.μ., 8ετίας, στον πρώτο όροφο, με μία πρόσοψη. • ΕΝΦΙΑ 2014: 448 ευρώ. 3. Μονοκατοικία 200 τ.μ. στην Εκάλη με τιμή ζώνης 2.050 ευρώ, 10 ετών, με πρόσοψη σε ένα δρόμο και με κάλυψη του συντελεστή δόμησης. • ΕΝΦΙΑ 2014: 1.421,67 ευρώ. • Συμπληρωματικός φόρος 2014: 120 ευρώ. • Σύνολο φόρων 2014: 1.541,67 ευρώ.

Αγροτεμάχια
 
1. Αγροτεμάχιο 40 στρεμμάτων, αρδευόμενο, με μονοετή καλλιέργεια, σε περιοχή του νομού Λαρίσης. • ΕΝΦΙΑ 2014: 96,80 ευρώ.
 
2. Αγροτεμάχιο 2,5 στρεμμάτων, αρδευόμενο, με μονοετή καλλιέργεια, σε περιοχή του Δήμου Μυκόνου. Εντός αυτού υπάρχει εξοχική κατοικία 150 τ.μ. • ΕΝΦΙΑ 82,50 ευρώ.

Απόφαση για τις επαγγελματικές μισθώσεις

Eφόσον έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση για αναπροσαρμογή εμπορικού (επαγγελματικού) μισθώματος η συμφωνία μεταξύ ενοικιαστή και εκμισθωτή για σταδιακή αναπροσαρμογή του μισθώματος καταλύεται (παύει) και δεν ισχύει για το μέλλον. Αυτό αποφάσισε η πλήρης Ολομέλεια του Αρείου Πάγου σύμφωνα με την κρίση της οποίας μετά την δικαστική απόφαση για αναπροσαρμογή εμπορικού μισθώματος το μόνο που μπορεί να ισχύσει για το μέλλον είναι η νόμιμη αναπροσαρμογή που ρυθμίζεται με το άρθρο 7 παράγραφος 3 του προεδρικού διατάγματος 34/1995. Η αναπροσαρμογή ανέρχεται, «σε ποσοστό 75% της μεταβολής του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μήνα της αναπροσαρμογής σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους (απλή δωδεκάμηνη μεταβολή), όπως αυτή υπολογίζεται από την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδος». Οι δικαστές εξέδωσαν την προαναφερόμενη απόφαση, εξετάζοντας επαγγελματική μίσθωση στην Ήπειρο η οποία ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1990 και παρατάθηκε σταδιακά μέχρι το 2002, ενώ στο τελευταίο συμφωνητικό μίσθωσης προβλέφθηκε αυτόματη ετήσια αναπροσαρμογή του μισθώματος κατά 10% (η λεγόμενη συμβατική ρήτρα). Όμως οι ενοικιαστές του ακινήτου προσέφυγαν στα δικαστήρια και ζητούσαν αναπροσαρμογή του μισθώματος επικαλούμενοι το άρθρο 388 του Αστικού Κώδικα που αφορά στην απρόοπτη έκτακτη μεταβολή των συνθηκών την οποία δεν μπορούσαν να προβλέψουν κατά το χρόνο που υπέγραφαν το μισθωτήριο συμβόλαιο .


ΠΗΓΗ : REALESTATENEWS.GR

Πέμπτη 15 Μαΐου 2014

Επέκταση του σχεδίου πόλης στο Μαρκόπουλο

Το πρώτο βήμα για την ένταξη στο σχέδιο πόλης περίπου 1.000 – 1.200 στρεμμάτων στην περιοχή του Μαρκόπουλου, θα γίνει την ερχόμενη Δευτέρα 19 Μαΐου.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του ered.gr, εκείνη την ημέρα θα γίνει η πρώτη ανάρτηση για την τεράστια αυτή έκταση η οποία, με τιςεισφορές σε γη κ.λπ., θα είναι «καθαρή» γύρω στα 600-700 στρέμματα. Με βάση τις εκτιμήσεις των ειδικών, η ολοκλήρωση της διαδικασίας μπορεί να γίνει σε διάστημα 6 με 8 μήνες για την οριστική ένταξή τους στο σχέδιο, κάτι που θα ανοίξει το δρόμο για επενδύσεις στην ευρύτερη περιοχή.
Η επέκταση αφορά σε έκταση που βρίσκεται νότια της πόλης του Μαρκόπουλου και κοντά στον Ιππόδρομο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι συνολικά 30.000 στρέμματα θα ενταχθούν στο σχέδιο πόλης τα επόμενα χρόνια και παρά το γεγονός ότι οι οικοπεδούχοι δυσκολεύονται να πληρώσουν την εισφορά σε χρήμα που απορρέει από το νόμο. Ο δήμος Μαρκοπούλου, μάλιστα, είχε προχωρήσει σε ρυθμίσεις για την πληρωμή των εισφορών προκειμένου να διευκολύνει τους πολίτες, ενώ σε ανάλογες κινήσεις προχωρούν κι άλλοι δήμοι και προβαίνουν σε προσφυγές στο ΣτΕ για μειώσεις των αντικειμενικών αξιών, με βάση τις οποίες υπολογίζονται οι εισφορές.
Σειρά για ένταξη στο σχέδιο αναμένεται να πάρουν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι δήμοι Κερατσινίου αλλά και πάνω από 2.000 στρέμματα στον Σαρωνικό. Ακολουθούν η Βάρη, τα Μέγαρα και ο Χολαργός.
Πηγή: ered.gr

Πώς θα δηλωθούν σπίτια - οικόπεδα στο E9

Σε κάθε περίπτωση αναγραφής κτισμάτων απαιτείται και η συμπλήρωση των στοιχείων του οικοπέδου. Κάθε ενιαία ιδιοκτησία αναγράφεται σε μια γραμμή της δήλωσης στοιχείων ακινήτων. Κατ' εξαίρεση, κτίσματα επί οικοπέδου χωρίς σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας, παρότι αποτελούν ενιαία ιδιοκτησία, αναγράφονται σε διαφορετικές γραμμές ανά όροφο αλλά τα στοιχεία του οικοπέδου αυτής αναγράφονται μόνο σε μία γραμμή εξ αυτών. Στην περίπτωση αυτή (στη μία αυτή γραμμή) αναγράφονται και τα στοιχεία του οικοπέδου και η συνολική επιφάνεια των κτισμάτων που υπάρχουν στο οικόπεδο, εφόσον προσμετρούνται στον συντελεστή δόμησης. Αν όμως στο υπόγειο ή στο ισόγειο υπάρχουν κτίσματα διαφορετικής κατηγορίας (π.χ. αποθήκη και θέση στάθμευσης ή κατοικία και επαγγελματική στέγη), αυτά αναγράφονται σε διαφορετικές γραμμές και σε μία μόνο από αυτές αναγράφονται τα στοιχεία του οικοπέδου και η συνολική επιφάνεια των κτισμάτων. Σε κάθε περίπτωση αναγραφής κτισμάτων απαιτείται και η συμπλήρωση των στοιχείων του οικοπέδου ή γηπέδου επί του οποίου βρίσκονται αυτά. Κατ' εξαίρεση δεν συμπληρώνονται στοιχεία οικοπέδου αποκλειστικά και μόνο για κατοικίες, επαγγελματικές στέγες, αποθήκες και θέσεις στάθμευσης εφόσον αθροιστικά συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις: υπάρχει σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας εν ζωή με συμβολαιογραφικό έγγραφο, η αξία του οικοπέδου υπολογίζεται με το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων και βρίσκονται σε πολυκατοικία. Ως επιφάνεια κτίσματος αναγράφεται η καθαρή επιφάνεια των κύριων ή βοηθητικών χώρων, εφόσον υπάρχει σύσταση εν ζωή οριζόντιας ιδιοκτησίας. Αν στο συμβολαιογραφικό έγγραφο αναγράφεται μόνο μεικτή επιφάνεια ενώ υπάρχει σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας, προκειμένου να προσδιοριστεί η καθαρή επιφάνεια, αφαιρείται ποσοστό 10% της μεικτής επιφάνειας. Σημειώστε ακόμη ότι: Στις περιπτώσεις που δηλώνονται κτίσματα χωρίς σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας ή δηλώνονται αυθαίρετα κτίσματα, αναγράφεται η μεικτή επιφάνεια αυτών (δηλαδή, στην επιφάνειά τους προστίθενται κλιμακοστάσια, πλατύσκαλα κ.τ.λ.). Η επιφάνεια βοηθητικών χώρων αποθηκών, κολυμβητικών δεξαμενών και θέσεων στάθμευσης που αποτελούν κατά τον τίτλο κτήσης ή τη σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας παρακολούθημα κτίσματος αναγράφεται στην ίδια γραμμή με το κτίσμα του οποίου είναι παρακολούθημα ως βοηθητικοί χώροι αυτού. Εφόσον δεν προκύπτει η επιφάνεια της θέσης στάθμευσης, η επιφάνεια αυτής θεωρείται ότι είναι 20 τ.μ. Ως έτος κατασκευής του ακινήτου αναγράφεται αυτό της έκδοσης της οικοδομικής άδειας ή της τελευταίας αναθεώρησής της. 


ΠΗΓΗ : REALESTATENEWS.GR

ΚΑΤΟΙΚΙΑ: Η ώρα της επιλογής

Είναι μάλλον απίθανο να βρεθεί το τέλειο σπίτι που θα καλύπτει ταυτόχρονα τον προϋπολογισμό τις ανάγκες, τα γούστα και να εξασφαλίζει υψηλή τιμή μεταπώλησης. Σκεφτείτε τις προτεραιότητές , πριν ξεκινήσετε την έρευνα , αλλά πρέπει να είστε ευέλικτοι και πρόθυμοι να δεχτείτε τις αλλαγές που υπαγορεύει ο ορθολογισμός . Και να θυμάστε ότι εάν δεν μπορείτε να βρείτε αυτό που θέλετε είναι προτιμότερο να περιμένετε γιατί βγαίνουν συνεχώς νέα σπίτια προς πώληση. Οι σημαντικότεροι παράγοντες στην επιλογή ενός σπιτιού είναι:
1. Τοποθεσία Είναι το μόνο πράγμα που δεν μπορείτε να αλλάξετε. Η περιοχή που θα επιλέξετε να είναι το σπίτι επηρεάζει τις ευκαιρίες απασχόλησης , τις μετακινήσεις, τη ασφάλεια, την αξία μεταπώλησης , τα σχολεία των παιδιών σας και δεκάδες άλλα πράγματα. Δεδομένου ότι η περιοχή είναι τόσο σημαντική, ίσως να σκέφτείτε ότι είναι αδιαπραγμάτευτη. Και όμως ακόμα και αυτό μπορεί να αλλάξει αφού υπάρχουν περιοχές που προσφέρουν κάποια άλλα πλεονεκτήματα όπως για παράδειγμα την δυνατότητα αγοράς ενός μεγαλύτερου σπιτιού ή ενός καινούργιου
2.Μαιζονετα ή διαμέρισμα Ο τύπος της κατοικίας που θα επιλέξετε να αγοράσετε θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ιδιωτική σας ζωή.Για παράδειγμα σε ένα διαμέρισμα πολυκατοικίας δεν μπορείτε να ακούτε πολύ δυνατά μουσική ή να παρακολουθείτε τον αγώνα της αγαπημένης σας ομάδας στην διαπασών. Σε ένα διαμέρισμα θα πρέπει να προσαρμόσετε την καθημερινότητα σας στους κανόνες και των άλλων ενοίκων. Ακόμα καθορίζει το αν θα έχετε κατοικίδια αφού αν αντιδρούν οι γείτονες- ανεξάρτητα απο τα δικαιώματα που σας δίνει ο νόμος - μπορεί να κάνουν την καθημερινότητα σας ανυπόφορη απο τα προβλήματα .Μία μαιζονέτα απο την άλλη πλευρά προσφέρει συνήθως περισσότερη ιδιωτικότητα από ένα διαμέρισμα , αλλά όχι πάντα. Απο την άλλη πλευρα΄αν θέλετε να ζήσετε στην καρδιά της πόλης τότε θα πρέπει να συμβιβασθείτε με το διαμέρισα και με όλα τα προβλήματα που το ακολουθούν. Αντίθετα τα προάστεια προσφέρουν την δυνατότητα επιλογής. Απο την άλλη πλευρά διαμέρισμα σημαίνει ότι θα πρέπει να μοιράζεστε ορισμένες δαπάνες συντήρησης του κτιρίου για τις οποίες μπορεί να μη συμφωνείτε ή και να μη έχετε τα χρήματα να πλήρώσετε την συμμετοχή σας . Πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι όταν ζουν σε ένα διαμέρισμα έχουν μικρότερα έξοδα συντήρησης και χρήσης . Όμως η πραγματικότητα μπορεί να τους διαψεύσει.
3. Τιμή Το κόστος έχει ιδιαίτερη σημασία. Μια καλύτερη θέση και καλύτερες παροχές σημαίνει μεγαλύτερο κόστος . Αν δεν είστε πλούσιος, θα πρέπει να θυσιάσετε κάποια πράγματα της καθημερινότητας σας για να μη πέσετε έξω στον προϋπολογισμό σας . Να είστε πάντα ρεαλιστές για το τι σπίτι μπορείτε να αγοράσετε και για το τι μπορείτε να θυσιάσετε για αυτό. 

ΠΗΓΗ : REALESTATENEWS.GR