Η τελική ρύθμιση ετοιμάζεται να τεθεί σε ισχύ το αμέσως προσεχές διάστημα και οπωσδήποτε πριν από τη διπλή εκλογική αναμέτρηση του Μαΐου, αναφέρουν επίσημες πηγές του ΥΠΕΚΑ προς την «Ε», τονίζοντας παράλληλα ότι δεν υπάρχει περίπτωση να ισχύσει επιστροφή χρημάτων σε δικαιούχους.
Η εφαρμογή του μέτρου θα αφορά αποκλειστικά και μόνον συμψηφισμό σε ποσοστό έως 50% του προστίμου νομιμοποίησης, με δαπάνες εργασιών, υλικών και εξοπλισμού ενεργειακής αναβάθμισης και στατικής επάρκειας του αυθαιρέτου.
Μία ρύθμιση, που χωρίς να επιβαρύνει το δημόσιο ταμείο, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος Σταύρο Καλαφάτη, παραμένει σε εκκρεμότητα επτά μήνες μετά τη θεσμοθέτησή της, με το νόμο 4178/2013 για τις νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων και δύο μήνες μετά την ολοκλήρωση της δημοσίας διαβούλευσης επί της σχετικής υπουργικής απόφασης. Πηγές του ΥΠΕΚΑ αναφέρουν ότι η υπουργική απόφαση συνοδεύεται από εκτενές παράρτημα των τεχνικών προδιαγραφών, που θα πρέπει να καλύπτουν οι ενεργειακές και στατικές επεμβάσεις στα κτήρια και ότι αυτός είναι ο βασικός λόγος της μέχρι τώρα καθυστέρησης.
Αλλες πηγές του υπουργείου σημειώνουν ωστόσο προς την «Ε» ότι η υποψηφιότητα του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος Στ. Καλαφάτη για το Δήμο Θεσσαλονίκης έχει λειτουργήσει ήδη ανασταλτικά για πλήθος θεμάτων οικιστικού, πολεοδομικού και χωροταξικού ενδιαφέροντος, τα οποία καθυστερούν ή έχουν παγώσει, προκαλώντας ανησυχία σε πολλές ομάδες ενδιαφερόμενων πολιτών και επενδυτών.
Εξαιρέσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, η τελική ρύθμιση θα προβλέπει, παράλληλα με το συμψηφισμό του «μπόνους» αποκλειστικά και μόνον με οφειλόμενες δόσεις του προστίμου αυθαιρέτου, ότι από τους υπολογισμούς συμψηφισμού θα εξαιρούνται τόσο το παράβολο του προστίμου όσο και ο αναλογούν ΦΠΑ των εργασιών και υλικών. Παράλληλα μένουν οριστικά εκτός της νέας ρύθμισης και δεν θα μπορούν να πάρουν το ενεργειακό και στατικό «μπόνους» τρεις βασικές κατηγορίες ιδιοκτητών οι οποίοι είναι:
1. Οι «καλοπληρωτές». Οι ιδιοκτήτες, που εντάσσονται στο «νόμο Καλαφάτη» (ν. 4178/2013), πληρώνοντας ολόκληρο το ποσό του προστίμου με έκπτωση 20%, τόσο όσοι το έκαναν ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο που άρχισε η εφαρμογή του νόμου, όσο και οι μελλοντικοί «καλοπληρωτές», χάνουν το στατικό και ενεργειακό «μπόνους», καθώς αποκλείονται συλλήβδην από τη νέα ρύθμιση.
2. Οι ενταγμένοι στο «εξοικονόμηση κατ’ οίκον». Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι «η απόφαση δεν εφαρμόζεται σε κτήρια οι ιδιοκτήτες των οποίων έχουν λάβει επιδότηση από κρατικά ή συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ενωση προγράμματα που αφορούν παρεμβάσεις στον κτηριακό τομέα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσής τους».
3. Οι ενταγμένοι σε προγράμματα αποκατάστασης από φυσικές καταστροφές.Εξαιρούνται κτήρια που έχουν λάβει επιδότηση – ενίσχυση από προγράμματα που αφορούν παρεμβάσεις στον κτηριακό τομέα για την επισκευή – αποκατάσταση ή ενίσχυση του φέροντος οργανισμού τους ή και συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Ενωση σχετικών προγραμμάτων ή προγραμμάτων αποκατάστασης ζημιών σε κτήρια που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (σεισμό, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση).
Η ρύθμιση συμψηφισμού του προστίμου με εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης θα ισχύσει για αυθαίρετα που κατασκευάστηκαν προ του έτους 2003, καθώς επίσης και για λιθόκτιστα κτήρια που κατασκευάστηκαν προ της 28ης Ιουλίου 2011, οπότε άρχισε η εφαρμογή των νόμων τακτοποίησης αυθαιρέτων.
Βεβαίωση μηχανικού
Το «μπόνους» θα δίνεται με βεβαίωση του μηχανικού. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι ο εξουσιοδοτημένος μηχανικός υποβάλλει στο ηλεκτρονικό σύστημα του νόμου 4178/2013 τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και υπεύθυνη δήλωση ότι τα στοιχεία έχουν ελεγχθεί για την ορθότητα και την πληρότητά τους και ότι τα παραστατικά που υποβάλλονται αντιστοιχούν στις εργασίες που έχουν δηλωθεί και πραγματοποιηθεί για την ενεργειακή αναβάθμιση ή τη στατική ενίσχυση της ιδιοκτησίας ή του ακινήτου.
Ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ Σ. Καλαφάτης σε δήλωσή του τόνισε για το «μπόνους» ότι «η ρύθμιση αυτή λειτουργεί θετικά για την οικονομία και οδηγεί στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον κλάδο της οικοδομής, ενώ παράλληλα είναι ωφέλιμη για τη χώρα και το περιβάλλον, διότι προάγει την εξοικονόμηση ενέργειας και την ασφάλεια των οικοδομών».
Οι ρυθμίσεις ενεργειακής βελτίωσης και στατικής ενίσχυσης
Οι βασικές ρυθμίσεις της τελικής απόφασης ειδικότερα για τις ενεργειακές βελτιώσεις και τις στατικές ενισχύσεις σε αυθαίρετα αναλυτικά προβλέπουν ότι:
Ενεργειακή βελτίωση
- Οι παρεμβάσεις μπορεί να αφορούν τόσο στο κέλυφος του κτηρίου, περιλαμβανομένων των ανοιγμάτων, όσο και στα συστήματα θέρμανσης, ψύξης, κλιματισμού και παροχής ζεστού νερού χρήσης.
- Για το συμψηφισμό λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες για αγορά υλικών – εξοπλισμού, καθώς και για πρόσθετες εργασίες για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, όπως εργασίες αποξήλωσης – αποκομιδής, τοποθέτησης – εγκατάστασης, αποκατάστασης, τοποθέτησης ικριωμάτων κ.λπ., καθώς και για την παροχή υπηρεσιών ενεργειακής επιθεώρησης. Στις δαπάνες δεν περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ.
- Το «μπόνους» ισχύει εφόσον οι παρεμβάσεις γίνονται με βεβαίωση μηχανικού, καλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτηρίων (ΚΕΝΑΚ), επιφέρουν αναβάθμιση του κτηρίου κατά μία τουλάχιστον ενεργειακή κατηγορία, ή ετήσια εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας μεγαλύτερη από το 30% της κατανάλωσης του κτηρίου αναφοράς.
- Η συνδρομή των προϋποθέσεων διαπιστώνεται αποκλειστικά κατόπιν διενέργειας δύο ενεργειακών επιθεωρήσεων στο κτήριο. Η πρώτη λαμβάνει χώρα μετά την υπαγωγή του κτηρίου στις ρυθμίσεις του Ν. 4178/2013 και πριν από την έναρξη των παρεμβάσεων και η δεύτερη μετά την ολοκλήρωση αυτών για τη διαπίστωση της ορθής υλοποίησης των παρεμβάσεων και της επίτευξης του ενεργειακού στόχου.
Στατική ενίσχυση
- Οι παρεμβάσεις αφορούν την επισκευή – αποκατάσταση ή ενίσχυση του φέροντος οργανισμού και υλοποιούνται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και προδιαγραφές που ισχύουν για τις υποχρεωτικές ελάχιστες απαιτήσεις φέρουσας ικανότητας σύμφωνα με τον Κανονισμό Επεμβάσεων (ΚΑΝΕΠΕ) ή σύμφωνα με τη νομοθεσία που ίσχυε κατά το χρόνο έκδοσης της άδειας δόμησης του κτηρίου, ύστερα από μελέτη και τεχνική έκθεση από αρμόδιο μηχανικό.
- Στο συμψηφισμό εντάσσονται δαπάνες για αγορά υλικών – εξοπλισμού καθώς και για πρόσθετες εργασίες για την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, όπως εργασίες αποξήλωσης – αποκομιδής, τοποθέτησης – εγκατάστασης, αποκατάστασης, τοποθέτησης ικριωμάτων κ.λπ., και για την αποζημίωση για τους απαιτούμενους ελέγχους δόμησης.
- Για τον υπολογισμό της σχετικής δαπάνης λαμβάνεται υπόψη το τιμολόγιο του υπουργείου Υποδομών στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση πληγέντων από φυσικές καταστροφές (σεισμός, πυρκαγιά, πλημμύρα, κατολίσθηση).
πηγή: enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου